Műtárgy-kereskedelem Romániában és Magyarországon

Képző

A nemzetközi képzőművészeti színtéren roppant sikeresnek mondható kolozsvári festészet felfutásának számos olyan tényezője van, amely az Ecsetgyár műtermeinek alkotóvilágát a galériák és a műkereskedelem működésének tágabb kontextusába helyezi. A Műcsarnokban július 1-jéig látható Európai utasok című kiállítás, amely átfogó képet ad a kolozsvári képzőművészet ezredforduló utáni legfontosabb fejleményeiről, lehetőséget ad arra is, hogy szakmabeliek és érdeklődők egy konferencia keretében betekintést nyerjenek azokba a folyamatokba, mechanizmusokba, amelyek ehhez a csöppet sem szokványos sikertörténethez vezettek.

 
A szovjet érdekszférába tartozó kelet-európai országokban a kommunizmus idején radikálisan átalakult a műkereskedelem. A polgári műgyűjtést kapitalista jelenségként utasította el a hivatalos ideológia, a műkereskedelem pedig központosított állami nagyvállalatok kezébe került. A belső szocialista igényeket kiszolgáló, ideológiai kötöttségekkel terhelt szocialista képkereskedések a középszer uralmát és a tradicionális műformák konzerválódását képviselték. Bár az egyes országokban komoly eltérések voltak ezen a téren, Romániában még a nyolcvanas évek végén is zord idők jártak, miközben Magyarországon már készülődtek az első magángalériások.
 
A rendszerváltás után a magyar műkereskedelem jól indult, s több, főként a klasszikus (zömében 20. század eleji) festészetre koncentráló, magánkézben lévő, nagy aukciósház jött létre. A 2000-es években megerősödött a kortárs műtárgyakkal foglalkozó kereskedelmi galériák mezőnye is, de a gyűjtők köre is folyamatosan bővült. Budapesten valóságos galéria boomról beszélhetünk, noha a nemzetközi áttörés még várat magára, a klasszikus és kortárs műtárgyak piacát pedig erősen visszavetette a gazdasági válság. A román műkereskedelem az utóbbi pár évben hatalmas fejlődésen ment keresztül, elsősorban azzal, ahogyan a nemzetközi művészeti világhoz kapcsolódott. A bukaresti és kolozsvári kortárs galériák mára komoly nemzetközi sikereket értek el. Nem érdektelen tehát annak a kérdésnek a felvetése, hogy milyen különbségek/hasonlóságok, törésvonalak mentén valósultak meg idehaza, illetve Romániában a különböző műkereskedelemmel kapcsolatos projektek, és milyen tanulságokat lehet (ha lehet) ezekből leszűrni.
 
A Műcsarnok és a Budapesti Román Kulturális Intézet szervezésében megvalósuló konferencia magyar és román résztvevőinek minden bizonnyal izgalmas eszmecseréje közelebb vihet a kiutakhoz és megoldásokhoz.
 
Résztvevők
RÉSZTVEVŐK ROMÁNIÁBÓL:
 
Diana DOCHIA    
Kurátor ? Anaid Art Galéria, Bukarest
Alapító tag ? Romániai Múzeumok Országos Szövetsége, Bukarest
 
Mihai POP
Alapító tag ? Plan B galéria, Kolozsvár / Berlin
 
Joana GREVERS
Vezetőségi tag ? Peggy Guggenheim Collection Museum, Velence
Kurátor, tulajdonos? 418 Contemporary Art Gallery, Bukarest
 
Cristina OLTEANU   
Igazgató ? ArtMark Művészetmenedzsment Intézet, Bukarest
 
SZÉKELY Sebestyén
Igazgató?Quadro Aukciós Ház, Kolozsvár
 
Eugen VOICU     
Alapító ? CEO Certinvest, első művészeti befektetési alap, Bukarest
 
Mladen BATANIAT   
Kortárs műgyűjtő, üzletember, Bukarest
 
Pavel ŞUŞARĂ   
Elnök ? Romániai Szakértők és Műtárgybecsüsök Egyesülete (AEEAR), Bukarest
 
Oana TĂNASE    
Műkritikus, kurátor ? Nemzeti Kortárs Művészeti Múzeum, Bukarest
 
Cosmin NĂSUI
Műgyűjtő, kurátor, a www.modernism.ro művészeti weboldal alapítója, Bukarest
 
Gabriela MASSACI  
Programigazgató ? AnnArt Galéria, Bukarest
 
 
RÉSZTVEVŐK MAGYARORSZÁGRÓL:
 
RIEDER Gábor     
Főszerkesztő ? Flash Art, Budapest
 
STURCZ János     
Művészettörténész ? Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest
 
P. SZABÓ Ernő  
Művészettörténész ? Új Művészet, Budapest
 
LEDÉNYI Attila   
Igazgató ? EDGE Communication, Budapest
 
EINSPACH Gábor    
Művészettörténész, kiadó ? Art Magazin,
Szakértő ? Kieselbach Galéria, Budapest
 
MOLNÁR Annamária    
Elnök ? Kortárs Galériák Egyesülete, Budapest
 
SZIPŐCS Krisztina
Kurátor ? Kortárs Művészeti Múzeum ? Ludwig Múzeum, Budapest
 
ANDRÁSI Gábor 
Főszerkesztő ? Műértő, Budapest
 
KÖRMENDI Anna
Műgyűjtő, Budapest
 
TAKÁCS Gábor  
Újságíró ? Világgazdaság
 
 
Program
 
10.00 ? 12.00
Köszöntő: Készman József, a Műcsarnok vezető kurátora, a rendezvény házigazdája
I. panel
- A műtárgy-kereskedelem alakulása a kommunizmus utáni időszakban
- Az INDEX Artmark kiadvány bemutatása
 
12.30 ? 14.00
II. panel
- Árverések és művészeti vásárok
- Gyűjtők és ?gyűjtögetők?
 
16.15 ? 18.30
III. panel
- Galériák, múzeumok, művészek és kritikusok ? stratégiai kapcsolatépítés, avagy sem?

- Kurátorok és szakértők Romániában és Magyarországon