A művészet kalandorai

Képző

A tárlat ötletét az adta, hogy idáig nagyon kevés kiállítás foglalkozott a magyar modern festészet eredetével. Kétéves munka során került a nemzeti galériába a közel 250 alkotás, amelyek között láthatóak a magyar ?Vadak? mellett az irányzat francia atyjainak - Matisse-nak, André Derainnek, Raoul Dufynak, Albert Marquetnek és Maurice Vlamincknek - az alkotásai is. Először Henri Matisse-ra volt jellemző az újfajta ecsetkezelés és a harsány színek alkalmazása. Ezt az újdonságot vették észre a magyar művészek is és adták vissza képeiken. Az 1905-ös párizsi Őszi Szalonon kiállító művészeket (Henri Matisse-t, André Deraint, Maurice Vlamincket) és az új stílust jellemezte a francia kritika fauve-oknak, azaz vadaknak. A magyar művészek közül többen hamar követői lettek az irányzatnak, elsősorban azok, akik több időt töltöttek Párizsban, mint Berény Róbert, Czóbel Béla, Bornemisza Géza. Nyaranta aztán a nagybányai művésztelepen adták tovább tudásukat és követőik is akadtak. Őket Nyolcas Művészcsoportként ismeri az utókor - ide tartozik Iványi Grünwald Béla és Csók István is.
A Magyar Nemzeti Galéria földszintjén a festményeket állították ki. A képekre jellemző a leegyszerűsített ecsetkezelés, a figyelemfelkeltő színek, illetve a sok akt. A fauvizmus vezető műfaja az akt volt, erről a harmadik emeleti kiállítóteremben lehet meggyőződni, ahol az aktképek előkészítéseként alkotott grafikák tekinthetők meg.