Nagy érdeklődés a II. karikatúra árverésen

Képző

(MTI) - Az előzőleg az Antik Enteriőr kortárs művészeti szekciójában - a Plugon - már sokan jelezték, érdeklődnek a műfaj iránt, és ott is volt mindenki, aki néhány ezer-tízezer forintért jó minőségű rajzot, humoros grafikát, szatirikus ábrázolást, képregény lapokat akart venni. A galéria tulajdonosa, de még az árverést vezető Winkler Nóra is beszállt olykor a licitálásba.
Meglehetősen alacsony árakról indult mind a 120 tétel, és csaknem mindnek akadt is gazdája. Az árverés sztárjai Zórád Ernő, Vogel Erik, Kasso és Erdődi István voltak.
A legmagasabb árat nem képregényért, nem karikatúráért, hanem Zórád Ernő akvarelljéért fizették ki. A két éve elhunyt legendás rajzoló, könyvillusztrátor, diafilm- és képregény készítő tájakat és eltűnt városrészeket is megörökített. Legismertebb, s igen ritkán fellelhető Tabán sorozatából most az Aranykakas utcai ábrázolás árát verték fel 250 ezerről egészen 550 ezer forintig. A többi Zórád mű is jól végzett. A 28 oldalas Mata Hari című képregényének eredeti, teljes, ragasztott betűs tusrajza háromszoros áron, 440 ezer forintért kelt el, a Három testőr című képregény két lapja egyenként 55-55 ezer forintot ért meg valakinek.
Korcsmáros Pál Indul a bakterház című képregényének két eredeti, ragasztott szövegű lapja a 40 ezres kikiáltási árról 130, illetve 140 ezer forintra emelkedve kelt el.
Nem igazán a karikatúra rajzoló Vogel Erik sem. (Különösen, ha a fogalmat a közkeletű hazai értelmezés szerint humoros, vicces újságrajzként minősítik. Holott az igazi karikatúra jóval több ennél, sajátos történelmi, társadalomtörténeti lenyomat, politikai vélekedés. A műfaj ugyanakkor magán viseli a művészi-esztétikai megjelenítés sajátosságait, bravúros rajzkészséget, kifejezőerőt, jellemábrázolást feltételez.)
A díszlet- és jelmeztervező, festő Vogel évekig a Színházi Élet illusztrátora volt. Dolgozott itthon és Párizsban, New Yorkban. Rajzolt akkor is, amikor munkaszolgálatra vitték. Ismertségére jellemző, hogy Andy Warhol hagyatékában számos Vogel rajz is volt. Most Ascher Oszkár portréját, egy színpad- és két jelmeztervet, valamint két erotikus rajzot vettek meg jó áron. Ez utóbbiak egy máig lappangó sorozat most előkerült darabjai.
Neves parlamenti rajzoló volt Gáspár Antal, a Borsszem Jankó elismert grafikusa Homicskó Atanáz, a két háború közti években dolgozott Szepes Béla, Gömöri Imre, - az ő lapjaik is emelt áron keltek el. Rózsahegyi György Mario del Monaco portréján az énekes szignója is szerepel, 13 ezer forintért talált gazdára.
A bravúrosan, mindjárt a végső változatot rajzoló Endrődi István több lappal is szerepelt, egyik kis tusrajzát 12 ezerről 40 ezerig versenyeztették. Tetszettek a közönségnek a Kasso néven többek között a Lúdas Matyiból ismert Kassowitz Félix szellemes nyomatai: 10 és 30 ezer forint közötti áron vitték el őket. Sajdik Ferenc pedig nem karikatúrával, hanem egy finom tájképpel szerepelt, amely végül 100 ezer forintért kelt el.
A Lúdas Matyi ismert karikatúristái - Várnay György, Szűr-Szabó József, Toncz Tibor - és a Népszabadságos Mészáros András is jól szerepeltek.
Újdonságként megjelent egy válogatás a nagyon fiatal "utcaművészek" fújt, szórt festékes munkáiból. Egyik-másik darab sikeresen, emelt áron talált gyűjtőre.
A nemzetközi színeket a karikatúra egyik legnagyobb mestereként számon tartott Honoré Daumiernek egy, az 1840-es évekből való litográfiája képviselte, ezért 65 ezer forintot adtak. A Vanity Fair vezető karikatúristáját rejtő Spy szignójú akvarell 45 ezer forintért kelt el.
Taroltak a rajzfilm storyboardok (az elsősorban amerikai filmekhez az irodalmi könyvből a forgatáshoz a rendező és a látványtervező által készített rajzos könyvek.) A Star Wars, a Forrest Gump, valamint a Disney stúdió két könyve megduplázta kikiáltási árát, a Beatles Yellow Submarine című filmjéhez készült eredeti rajz pedig - amelynek kikiáltási ára 40 ezer forint volt - végül 75 ezer forintért kelt el.