Nálunk is hódít a design

Képző

Közötte eltelt huszonöt esztendő. A formatervezés Magyarországon csupán a nyolcvanas évektől lett elismert művészeti ág. A Magyar Formatervezési Díjat először 1980-ban osztották ki. Azóta minden évben ősszel ünnepelnek a designerek, bár a kilencvenes évek elején nehéz helyzetbe került a díj, túl jutott a krízisen és az elismerések elbírálását megújítva a Magyar Formatervezési Tanács 2004 őszén 25. alkalommal ítélte oda az elismeréseket. A jubileumra nagyszabású történeti tárlatot rendeztek az Iparművészeti Múzeumban, ahol a legfrissebb újdonságokkal is találkozhattak az érdeklődők.

Az Ikarustól a Kenguru kocsiig

A Magyar Formatervezési Díj történetében vannak olyan cégek, amelyeket szinte minden évben jutalmaztak. Ezek közé tartozik például az Ikarus vagy a Balaton Bútorgyár. Pohárnok Mihály a Design Terminál Kht. ügyvezetője más sikertörténetre is akadt. A Kelemen József által jegyzett 1981-ben díjazott holland megrendelésre készített még ma is gyártott Kontállux villanykapcsolóból az elmúlt huszonhárom évben huszonöt millió darabot adtak el. Átütő sikert aratott 1984-ben a Helia D kozmetikai termékcsalád megjelenése. Ezekből szintén rekord mennyiség fogyott, tizenhét országba exportálták.

1990-től a formatervezési díj nyertesei közül is háttérbe szorultak a nagy vállalatok. Előtérbe kerültek a dinamikuson fejlődő egy-egy szabadalomra építő kisebb vállalkozások. A szinte egy garázsból kinőtt rövid idő alatt nemzetközi karriert befutott 77 Elektronika Kft. 1994-ben jelentkezett először orvosi segédeszközzel, vércukormérő, illetve vizeletvizsgáló készülékkel, aztán a vércukormérő újabb változata 1997-ben is díjat nyert. Azóta világszerte ismerik és használják ezeket a magyar készülékeket.

Iványi László és Törő Attila, illetve SPB Kft. nevéhez fűződik az a modern banki ügyfélirányító rendszer, amely 1999-ben került a nyertesek közé. Az ügyfélirányító rendszer legújabb változata 2004-ben is díjat nyert. 2002-ben aratott elismerést a Varga Zsolt által kifejlesztett mozgáskorlátozottak számára készült sárga színű, sportos külsejű Kenguru rokkant kocsi, amelyet rövidesen a közúti forgalomban is kipróbálhatnak a rászorulók.

Jönnek a fiatalok

A legutóbb a Magyar Formatervezési Díjban részesült műveknél jól megfigyelhető az a hangsúlyeltolódás, ami a mai magyar design-t jellemzi. Nagyon fontos területté lépett elő a vizuális kommunikáció témaköre, beleértve egy-egy tárgy legpraktikusabb és egyben a legesztétikusabb csomagolási arculatának a kialakítását. Karádi Zita például Üveg-Ház című pályamunkájáért kapott díjat, a tervező üvegtárgyaknál használható csomagolási arculattal jelentkezett. A bírálók a megoldás harmóniáját és a kiváló ízléssel alkalmazott grafikai felületeket méltatták leginkább.

Ugyancsak a vizuális kommunikácó témakörében kapott különdíjat a Weichinger Miklós és Pataki Mátyás által tervezett a cannes-i MIDEM-en szerepelt elemekből készült zenei stand. Az alkotás a zsűri tetszését elegáns avantgardizmusával vívta ki.

A díj történetében most először pályázhattak külön kategóriákban az Iparművészeti Egyetem hallgatói. A ?diákmunka? kategóriában díjat nyert Németh Gábor Tamás, aki a Mercedes kérésére tervezett egy cserélhető felépítményű kommunális célra hasznosítható kisteherautót. Németh Gábor Tamás elmondta, hogy kifejezetten járműtervezést nem tanítanak az egyetemen, emiatt is volt számára tanulságos a Mercedessel való együttműködés. A cég azt kérte tőle, hogy ugyanarra az alvázra tervezzen eltérő funkciójú, cserélhető konténereket. A fiatal számára ösztöndíjat is felajánlott a Mercedes.

Az egyik szakértő szerint kinyílt a piac, a cégek saját arculatukat tartják a legfontosabbnak és ezen belül várnak variációkat. Meghatározó az adott márka, amihez a tervezőknek is igazodniuk kell.

Fodor Krisztina ?kavics táskáiért? vehetett át díjat. A kavics alakú díszítéstől mentes, kellemes tapintású táskák két vagy három szabásminta segítségével, akár sorozatban is előállíthatók. Fodor Krisztina tapasztalata szerint a gyártó cégek még mindig alig nyitottak az újdonságokra, inkább a bejáratott dolgokat kedvelik, de reméli, hogy ez a tendencia rövid időn belül megváltozhat.

Aszfaltszaggató fenevadak és melegítő kavicsok

A Magyar Iparművészeti Egyetem az utóbbi időben bővítette nemzetközi kapcsolatait és ami a legfontosabb: a növendékek az elmúlt öt évben különböző pályázatokon ötven nemzetközi díjat nyertek.

Sass Tivadar Viktor például tavaly a californiai székhelyű Motor Trend autós magazin pályázatán nyert első díjat. A kiírás szerint 2020-ra utcai ?tuning? autót kellett tervezni. Sass Tivadar Viktor egy 72-es Chevrolet Corvette-et választott alapnak. Az autó leglátványosabb eleme maga a karosszéria, mely speciális rugalmas anyagból készülne, belső teleszkópos merevítésekkel. Így, ha a vezető a lámpánál egy kihívó ellenfélre bukkanna, egy gombnyomással átváltoztathatná az elegáns klasszikus vonalú sportkocsiját egy igazi aszfaltszaggató fenevaddá.

Pyka Zsolt és Szöllőssy Barbara 2000-ben szintén egy nemzetközi pályázat felhívására készítette a végül a budapesti Móricz Zsigmond körtéren elhelyezett különleges köztéri alkotásokat: a melegítő ?kavicsokat?. A pályázaton egyébként az előkelő második helyezést szerezték meg.