Nem fért be a Munkácsy-kép a Déri Múzeumba, visszavitték Budapestre

Képző

 

(MTI) - Közlése szerint a Munkácsy-trilógia fogadására a Déri Múzeum Munkácsy Terme augusztus 14-re teljesen készen állt. Az eredeti tervek szerint augusztus közepére az Ecce Homo és a Krisztus Pilátus előtt című festmények mellé visszaérkezett volna a trilógia harmadik darabja, a Golgota is, a művet azonban Pákh Imre, a kép jelenlegi tulajdonosa - egy fennálló szerződés miatt - csak október végétől tudja kölcsönözni. Addig egy másik Munkácsy-festményt, a Siratóasszonyok a keresztfánál című alkotást tervezték kiállítani a terem üresen álló falán, ennek előkészületei és a kölcsönszerződés megkötése is rendben megtörtént - sorolta a részleteket Lakner Lajos. Hozzátette: a Siratóasszonyok a keresztfánál című festmény kedden érkezett meg a Déri Múzeumba. A szállító cég és a múzeum munkatársai a helyszínen szembesültek azzal, hogy mintegy 2 centiméteres eltérés van az álaluk ismert adatokhoz képest. Emiatt az emeletre vezető lépcsőn nem lehetett felvinni a művet.
 

A felmerült megoldási lehetőségeket el kellett vetniük a szakembereknek, mert a feljárat fölötti díszkeretet sérülés nélkül nem lehetett volna eltávolítani, ezért erre a múzeum - mint a nemzeti kulturális örökség őrzője - nem vállalkozott.
 
Az ablakok méretei miatt az sem volt kivitelezhető, hogy a Kupolateremhez vezető lépcsővel szembeni ablakon emeljék be a képet, mint tették azt korábban a Munkácsy-trilógia nagyobb, de hengerre tekert darabjaival. A vászon feszítőkeretről történő eltávolításáról Szentkirályi Miklós - a Munkácsy-festmények egyik legismertebb restaurátora - úgy nyilatkozott, hogy ez a festmény sérülése nélkül nem lehetséges, továbbá kétséges, hogy azt újra a keretre lehet majd feszíteni.
 
További megoldásként az impozáns bejárati részben történő kiállítás lehetősége merült fel, ahol mobil klíma- és párologtató berendezés segítségével ugyan biztosítani tudták volna a megfelelő körülményeket, azonban a helyiség nem megfelelő magassága miatt megdöntve kiállított festmény vászna idővel széthasadhatott volna.
 
Miután a műtárgy védelme elsődleges szempont, ezért nem maradt más lehetőség, mint a Magyar Nemzeti Galériába visszaszállítani a festményt - zárta közleményét Lakner Lajos.