Tisztelt Bozóki András és Magyar Bálint Miniszter Urak!
2005 második felében az Artpool Művészetkutató Központ működése ellehetetlenült. Mint erről a sajtóból, az intézet vezetőitől és az általuk szervezett Segélykoncept című rendezvényen is tájékozódni lehetett, a NKÖM által juttatott gyorssegély ellenére változatlanul fennáll a veszélye annak, hogy az Artpool bezár, a hazai és a nemzetközi tudományos és művészeti kutatás szempontjából egyedülálló archívum anyagát előre nem látható időre bedobozolják. Az Artpoolban - összefüggésben a hasonló nemzetközi törekvésekkel - a '45 utáni hazai alternatív művészet és kultúra dokumentumait, alkotásait, szakirodalmát gyűjtik és dolgozzák fel. Elsősorban azokról a kulturális értékekről van szó, amelyek a szocializmus időszakában - de manapság is - a tágan értelmezett másképp gondolkodás körébe tartoztak és tartoznak, így azokat az előző rendszerben államilag finanszírozott intézmények nem gyűjtötték (tisztelet a kevés kivételnek). Szükségtelen hangsúlyozni, hogy a másképpgondolkodás - a tudomány és a művészet területén folytatott kísérletekhez hasonlóan - mennyire fontos egy demokratikus és nyílt társadalom szerveződése és kreativitása szempontjából. A nem csupán hazai, hanem nemzetközi viszonylatban úgyszintén egyedülálló, az Artpool gyűjtő- és kutatási körébe tartozó anyag a képzőművészet, a zene, az irodalom, a színház, a film, a fotó és a különböző médiaművészetek területét fogja át. Az itt őrzött anyag és a folyamatban lévő kutatási és szerzeményezési programok nem csupán a múlt egy sokáig elhanyagolt szeletének a feltárásához és megismertetéséhez járulnak hozzá, hanem igen fontosak a jelen innovatív alkotói számára is. Az Artpool munkatársai az elmúlt 15 évben megteremtették az alapítók fenti értelemben komplex magángyűjteményére alapozva létrehozott és folyamatosan bővített nyilvános közintézmény működési feltételeit. Körvonalazták az intézmény hosszútávú koncepcióját, igyekeztek konstruktívan betagozódni a hazai és a nemzetközi intézményrendszerbe, számos kutatási, oktatási és művészeti projektben vettek részt. Mindemellett napi szinten látták el az archívum anyagaival a különböző területekről érkező kutatókat, művészeket és egyetemi hallgatókat. Jelen fázisban, az eddig felépített kapcsolatokra alapozva, az intézmény működése hatékonyabbá tételének az időszaka következett el, amely mind a gyűjtés, mind pedig a feldolgozás, a kutatás és az oktatás területén összefogott programokat tenne szükségessé. Az anyagi ellehetetlenülés tehát az intézményt akkor érte, amikor integráns része lett a kulturális és tudományos életnek. Mivel az Artpool 15 éves tevékenységének az eredményei a sajtóból is jól ismertek, mellőznénk ennek hosszabb taglalását, csupán arra mutatnánk rá, hogy az intézmény honlapján tárolt információk ma már a közép- és felsőfokú oktatásban nélkülözhetetlen segédanyagként, "kézikönyvként" funkcionálnak, elég egy pillantást vetni az egyes oktatási intézményekben használatos kötelező és ajánlott irodalmi listákra. A fentebb leírtakból következően az Artpool Művészetkutató Központ bezárása nem csupán érzékenyen, hanem hátrányosan érintené általában a humán, illetve társadalomtudományok: a művészettörténet, az irodalomtörténet, a zenetudomány, a médiatudományok, a muzeológia mellett a történelemtudomány, a szociológia területén folyó kutatásokat, publikációkat és az oktatást, valamint az egyes művészetek aktuális művelését és oktatását is. Ezért kérjük Miniszter Urakat, tegyenek meg mindent az intézmény bezárásának megakadályozására. Biztosítsák folyamatos működését, és támogassák az intézmény fennmaradását hosszú távon garantáló működési és finanszírozási konstrukció kidolgozását. Budapest, 2005. október 27. Dr. Bacsó Béla, egyetemi docens, az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézet igazgatója |