Önarckép architektúrával
Vajda Lajost (1908-1941) a XX. századi magyar képzőművészet, ezen belül is a magyar avantgárd egyik legnagyobb egyéniségeként tartják számon, ennek ellenére munkássága csak kevéssé ismert a nagyközönség előtt. Ezt a hiányt kiküszöbölendő hozta létre a Magyar Nemzeti Galéria a művész legjelentősebb műveiből összeállított, a szentendrei Erdész Galériával közösen megrendezett tárlatát, amely az alkotó munkáit indulásától egészen haláláig vonultatja fel. A budapesti és vidéki közgyűjteményekből, külföldi és hazai magángyűjteményekből összeállított tárlat közel 250 darabos repertoárjában körülbelül 40 most először látható alkotás szerepel.
| A Szentendrei házak feszülettel c. kép (1937) |
Egyedi montázstechnikájának kifejlesztésével egy időben születnek Ikonos képei, amelyeken egyén és közösség, evilági és transzcendens egyszerre jelenik meg. Vajda elementáris ikonfestészetének titka, hogy ez a megközelítés számára nemcsak egy szakrális kuriózumot jelentett, hanem egy magasabb rendű valóság megragadását is. Ikon-önarcképein egyszerre lehetünk tanúi az önkritika, a jelennel és a múlttal való szembenézés fájdalmának: az ikonszerűségtől pedig már csak egy lépés a félelmetes maszkok korszaka, amelyben már markánsan megjelenik a kultúra pusztulása, összeomlása és a művész felkavart belső világa, haláltól való félelme. A festő 1938 utáni korszakának különlegessége, hogy a félelmetes, riasztó tartalmak sokszor gyönyörű formában tárulnak elénk.