Az ősi formák költészete

Képző

A kör az egyetemes gondolkodásban a legtökéletesebb forma. Az egyetemest, a tökéletességet, az örökkévalóságot és az Istent jelképezi. Hamvas Béla szerint a kör az Eget a négyzet a Földet jelenti. A háromszög a keresztény kultúrában a Szentháromságot jele. Ezoterikusan vizsgálva lehet a mennybemenetel, a tűz, a férfi vagy fordított irányban az égből alászálló isteni kegyelem, a víz és a nőiesség szimbóluma. A geometria, olyan ősi tudomány, amely nem a valóságból merít, hanem egzakt és transzcendens tartalmakat hordoz. Boros Tamás képein olyan egyenlőszárú háromszögeket látunk, amelyek egy képzeletbeli középpont körül kapaszkodnak egymásba, és ebből alkotnak egy sokkal nagyobb, mégis háromszög alakzatot. Megszabadulva a tárgyi és pszichikai közléstől, a geometria hangsúlyozásával, szigorúan tudatos, matematikai rend és ezekből fakadó metafizikus gondolkodása kerül előtérbe. Boros Tamás tér értelmezésével azt vizsgálja, hogyan lehet ezt a teret megjeleníteni formákkal és színekkel. Képein a háromszögek egy második teret hasítanak ki, a formák ritmusával, kölcsönhatásával új formakapcsolatok keletkeznek, amelyben az érintkezések, és áthatások játéka dinamikus költészetet alkot. Erősítik fogalomrendszerét festményeinek sima felületei, az akrill festék tiszta színei, a fény és az árnyék változó hatásai, mint egy optikai játéknál, előidézve ezzel minden pillanatban egy új konstellációt, egy új látványt. Másutt a motívumok kilépnek a síkból a térbe, manipulálva így a valóságos teret és annak illúzióját. A konstruktivista hagyományokban megfogalmazott tiszta formák, harmonikus megjelenés, világos struktúra ugyanúgy jellemzi képeit, mint a hard age mértani formákra épülő és színfelületek érvényesítésére törekvő irányzata, vagy a shaped canvas - a formázott vászon - amely kutatja, hogyan fokozható a geometriai formák kifejezőereje, ha eltekint a táblakép négyzetes formájától. A konstruktívizmus megmaradása, továbbhaladása a konkrét művészet felé jellemzi munkáit. Boros Tamás olyan művész, aki a sík és a plasztika, a sík és a tér kapcsolatában fedezi fel az érzékit, a látás örömét. Kiállításán egy olyan válogatást láthatunk, amely végig követi ezeket a filozófiai és érzelmi változásokat, a rend és a forma, a sík és a tér kifejezhetőségét vizsgálva, a színek tudatosan épített struktúrájából tükrözve és azzal kiemelve mondanivalóját. Vajda Ildikó/Artnet A kiállítás megtekinthető: 2005. április 12. - május 9. A kiállítás helyszíne: Zsolt Udvar Galéria, Budapest I. Zsolt utca 8/b