A Paris Photo vásár sikere a Grand Palais-ban

(MTI) A Pace McGill galériában Irving Penn és Paul Graham több fotója keltett feltűnést, míg a Gagosian cégnél Taryn Simon, a művészeti ág feljövő csillaga és Richard Avedon képei aratták a legnagyobb sikert. A közösen fellépő német Springer és Winkler, illetve Leo König cégek teljes kiállítási terüket az inkább festőként ismert Sigmar Polke fotóinak szentelték, és nem is hiába: a felvételek 7000 eurótól 850 ezer euróig terjedő árakat értek el ? derül ki a párizsi Le Monde és a Le Figaro összegezéséből.

Számos galéria ? köztük az André Magnin és az Agnes B. - vett részt az idén Afrika fotóművészetének szentelt külön kiállításon, amelynek különösen dél-afrikai anyaga volt erős. A vásár csak a közepes méretű francia galériák számára volt nehéz terep, mivel erős konkurenciával és magasabb bérleti díjakkal kellett számolniuk.
 
A Le Figaro lelkes beszámolójában azt írta, hogy "igazi csodákkal" lehetett találkozni a standokon, ezek közül is kiemelte Majakovszkij, a híres szovjet-orosz költő nagyméretű fotóját, amelyet Rodcsenko, a híres festőművész készített, és amely 450 ezer eurós árat ért el, továbbá a dél-afrikai Pieter Hugo, illetve Avedon és Irving Penn műveit.
 
A Grand Palais, mint új színhely, láthatóan elégedettséget keltett a látogatók soraiban, a szélesebb folyosók és a tágasabb standok jobban megfelelnek a mai fotó nagyobb méreteinek, az engedélyezett legnagyobb stand 50 négyzetméterről 80-ra nőtt. A kortárs fotósok óriási méretű színes, dekoratív és méregdrága képei így elöntötték a vásárt, bár kevés újat hoztak a Le Figaro szerint, mivel többé-kevésbé másolják az utóbbi évek stílusát és irányzatait.
 
A látogatók száma 30 százalékkal nőtt 2010-hez képest és meghaladta az 50 ezret ? nem egyszer több órát kellett várakozni a bejutáshoz. Az üvegtetőn beáradó fénynek voltak hátrányai is: a régi fotókat forgalmazó galériák kénytelenek voltak textíliával letakarni a kényesebb felvételeket.
 
A párizsi fotóvásár egybeesett a nagy New York-i kortárs művészeti árverésekkel, ezért egyes vezető gyűjtők nem lehettek jelen. Ám a Szajna-parti fotóárverések így is bizonyították az ágazat dinamizmusát, így a Christie's összesen 5,9 millió euró, azaz 1,8 milliárd forint bevételt hozó licitjén több rekord is megdőlt, nevezetesen Henri Cartier-Bresson képeinél, míg Irving Penn fotói 1,6 millió eurós, vagyis 502 millió forintos összeredményt produkáltak. A Sotheby's párizsi fényképárverése 1,8 millió eurós, átszámítva 565 millió forintos bevétellel zárult.