Pécs a Ráday utcában

Képző

Egy német építészeti fotográfus, Hans Engels vándorkiállítása az Európa hat országában lefotózott Bauhaus-épületekről évek óta járja a világot, nemrég az athéni Bauhaus építészetről szóló anyag külön is szerepelt a görög fővárosban. Most a Pécs EKF kapcsán a budapesti Goethe Intézet kérte fel, hogy a törzsanyagához fotózza hozzá a magyar Bauhaus-mesterek és tanítványaik pécsi épületeit is. A sorozatból tizenhat kép került a Goethe Institut előtereként működő kávéházba.

 

Engels házakat fényképez, de amit csinál, az nem a klasszikus építészeti fotó műfajába sorolható. A térszerkezet, a homlokzati részletek, a felület textúrája mellett ő nem annyira az építész talentumára, hanem inkább a ház életére összpontosít: arra, ahogyan beilleszkedik a közvetlen környezetébe, ahogyan a lakók - vagy középület esetében a látogatók, az ügyfelek - használják. Az építésük óta eltelt évtizedekre, amelyek minden esetben nyomot hagynak a házon. Benövi a zöld, átalakul a kerítés, a mai elvek szerint kialakított belső egyre újabb és újabb viszonyt létesít az 1930-as években létrejött külsővel. Az ismert pécsi "bauhauslerek" - Forbát Alfréd, Molnár Farkas -  mellett a pécsi születésű Lauber László is szerepel, aki Nyíri Istvánnal együtt főként budapesti épületeket tervezett, de egy szállodájuk Pécsnek is jutott. És persze a Győrből induló Weichinger Károly is, akinek nem csak fontos középületeit, de, városszabályozási tervének nyomait is máig hordozza Pécs belvárosa.

 

A fotók szinte intim pillanatokat ragadnak meg, ami finom kontrasztot alkot a racionális szerkesztésű, szigorúan funkcionális térkihasználású épületek karakterével. A használók nyomai, a város eleven élete ott van a felvételeken, bár ember nem jelenik meg rajtuk. Mégis, ebben a nyugat-európai karakterű budapesti kávézóban a "mediterrán" Pécs a fotók révén hamisíthatatlanul jelen van. A kiállítás nyáron már Pécsett lesz látható, szabadtéri tárlaton, a megyei múzeum nagy Bauhaus-kiállításának kísérő rendezvényeként.