Péntektől Munkácsy-kiállítás Nyíregyházán

Képző

 

(MTI) - A kiállított festmények többsége Pákh Imre munkácsi születésű, New Yorkban élő műgyűjtő tulajdonában vannak, aki a világ legnagyobb, magánkézben lévő Munkácsy-gyűjteményt mondhatja magáénak. Az alkotások a világ különböző országaiból kerültek Pákh Imre tulajdonába, s az egyik Munkácsy-festményt például tavaly decemberben vásárolta. A bemutatott képeket a festőművész munkásságával és életútjával kapcsolatos relikviák egészítik ki, amelyek a Békés megyei Munkácsy Mihály Múzeum gyűjteményéből származnak.

 
A galéria három szintjén elhelyezett 33 alkotás között Munkácsy életművének minden jelentős korszakából láthatók festmények a január 3-ig nyitva tartó kiállításon. A kezdetek biedermeier stílusában festett alkotásokat például az 1863-ban készült kisleány portré képviseli.
 
A festő bécsi, müncheni és düsseldorfi akadémián szerzett tudásáról népi zsánerképe, a világhírű Ásító inas ad bizonyságot. Realista szemléletmódját pedig az Öregasszony mappával és a Bohém című festmény tükrözi, amelyet 1873-ban készített. Látható Munkácsy figurális tájképei közül az Erdőrészlet két alakkal, az Eltévedt gyermek és a Cigányok az erdőszélen, a Téli tájkép és a Mosó nők.
 
Az egykori polgári lét mindennapjait megörökítő művei közül a Két család a szalonban (1880), a Pálmaházban (1881) és az Apa születésnapja (1882) címűt állítják ki. Munkácsy szalonképeinek kedvelt szereplőit, megújulásra törekedve, tájképi háttérben is elhelyezte, s ennek bizonyítéka a Sétány a Parc Monceu-ban című festménye, amelyet 1882-ban alkotott.
 
A művész arcképfestészetének legjelentősebb alkotása, a Mademe Chaplin portréja ugyancsak látható a nyíregyházi galériában.