Picasso és Matisse újra együtt

Képző

(MTI) A kedden nyílt tárlat a The Steins Collect: Matisse, Picasso, and the Parisian Avant-Garde címet viseli és június 3-ig látható. A patinás múzeum azokon a festményeken keresztül mutatja be az akkor még ismeretlen művészek és a Stein család kapcsolatát, amelyeket a vagyonos amerikai família gyűjtött, kijelölve a modern művészet útját.
    

Ez a család "többet tett a XX. század első évtizedében a modern művészet ügyéért bárki másnál, gyűjtőknél és kereskedőknél. Azon kevesek közé tartoztak, akik már akkor értékelték Matisse és Picasso munkáit, amikor a festőket még vajmi kevéssé ismerték" ? fogalmazott Rebecca Rabinow, a Metropolitan modern művészettel foglalkozó kurátora.
    
A kiállításon nemcsak képek, hanem szobrok és papírra készült munkák is láthatók. A műtárgyak egykor mind a Stein család ? Gertrude, fivérei, Leo és Michael, valamint utóbbi felesége, Sarah ? gyűjteményét gazdagították. Sok alkotás a família párizsi, a rue de Felurus 27. szám alatt lévő lakása falán lógott. A lakás mását most felépítették a kiállításon.
    
A Metropolitan tárlatának középpontjában Matisse egy festménye, a Kalapos nő áll. A képet örökösei a San Franciscó-i Modern Művészetek Múzeumára bízták, és kikötötték, hogy csak egyszer hagyhatja el a nyugati parti nagyváros múzeumát. Ez a lehetőség volt az egyik legfontosabb ösztönző erő a New York-i kiállítás megszervezésére. "Nagyon is az volt, hiszen ez jelentette az egyetlen alkalmat a festmény számára, hogy útra keljen" ? mondta Rabinow. A tárlat jelentőségét mutatja, hogy az előkészületek nyolc évet emésztettek fel.
   
A Stein családot megelőző tehetős amerikai gyűjtők megvásárolták, majd az Egyesült Államokba vitették a modern művészeti alkotásokat. A felső középosztálybeli zsidó Steinék viszont Párizsban éltek, barátságot ápoltak a művészekkel, és szombati szalonjaik révén a nagyközönség számára is hozzáférhetővé tették az alkotásokat. Anyagi hátterüket befektetéseik és bérbe adott San Franciscó-i ingatlanjaik garantálták.
   
Leo Stein 1903-ban költözött Párizsba, akkor kezdte gyűjteni ismeretlen festők alkotásait. Kollekciója első darabjai között Picasso és Matisse műtermében született festmények is voltak. Miután testvérei is Párizsba mentek, a család gyűjteménye Cézanne, Gauguin, Renoir, Perre Bonnard, Maurice Denis, Juan Gris és mások műveivel gyarapodott.
    
Szalonjaik révén a Stein testvérek megismertették a kereskedőket, más gyűjtőket és a művészeket a gyűjteményükben szereplő darabokkal. Nemcsak a kereskedőkre voltak hatással és ismertették meg a nagyközönséget a kor friss alkotásaival, ők mutatták be egymásnak Picassót és Matisse-t is.
    
"Nekik köszönhetően szivárgott be ez a fajta esztétikum Amerikába, terjedt el Európában. Mindez sokkal hosszabb időbe tellett volna, ha ők nincsenek" ? mondta Rabinow.
    
Leo Stein 1913-ban úgy döntött, elhagyja Párizst. A gyűjteményt felosztották, Gertrude birtokába kerültek Picasso művei, Leo tulajdonába Renior 16 alkotása. Michael és Sarah Stein kollekcióját Matisse és más művészek képei gyarapították.