Porceláncsipke és rejtvényüveg

Képző

A szak diplomázói ugyanis mindannyian két munkával jelentek meg. Az egyik a hagyományos tárgytervezésbe illik, ahol most is jönnek az évek óta követhető tendenciák: a szinte kizárólag fehér porcelánból vagy kerámiából formált, finom, ergonomikus, szeriálisan is használható kínálótálak, konyhai kiegészítők, fűszertartó együttesek, tömörüveg plasztikák, melyek valami üde, új ötletet visznek a szakmai-vagy sportsikerekhez járó díjak kialakításába.

 

A másik feladat viszont a funkciótól teljesen független anyag- és formakísérletekről szólt, ahol már semmi nem köti a kreatív fantáziát, csak a matéria, a technológia eddig ismert jellemzői. Itt születtek a nagy meglepetések, innen nézve ez a diplomakiállítás nem vég-, hanem erős kezdőpont. Megjelent ugyanis egy felület Erdei Viktor épített porcelán plasztikájában, amelyik ? ha kellő figyelmet kap ? az épületkerámiától a használati tárgyakig megújíthatja a porcelán alkalmazási lehetőségeit. Erdei úgy csöpögtette a folyékony porcelánt a gipszöntvény belsejébe, mint a gyerektenyér a vizes homokot, amiből kiégetés után finom, áttört, csipkeszerű felület keletkezett, amelyik átengedi a fényt, a sűrűsödések random eloszlása tökéletesen megfelel a kortárs építészetben használt felületi hatásoknak, emellett pedig lenyűgözően szép.

 
Ráadásul nem ez az egyetlen kivételes munka itt. Innovatív Nagy Attila beton-üveg térelválasztó szerkezete, Máthé Ivett mély gondolati rétegeket megjelenítő betonplasztikája, és egyáltalán a beton mint alakítható, sokoldalú kortárs anyag használata. (Utóbbiban természetesen része van az üvegbetont feltaláló és alkalmazó Losonczi Áron és az Ivanka Beton termékek komoly nemzetközi sikerének is, de ez is azt jelzi, hogy nem egy vagy két kivételes tehetség van a területen, hanem a dizájnnak végre a beton is része lett.)
 
Sok kitűnő ötlet jellemzi a tárgytervezési feladatokat is. Miczán Klaudia több állású porcelán olvasólámpájában led-szalag fut, a tárgy formája egy nyitott könyvet idéz, melynek belseje fényforrás ? átgondolt, érzékeny szimbólum. Ruzicska Tünde fűszer-, olaj- és illattartói a kézzel épített porcelánból mindent kihoznak, ami a tartalom illékony természete és a tárgy szilárd jellemzői között megfogalmazható. Erdei Viktor koktélpartira tervezett kínálókészlete elegáns, kézbe simuló és a sorolhatóságával együtt szinte szobrászati mű, Máthé Ivett hófehér tálkái gyermeki biztonságérzettel ülnek a színes babzsák alátéteken, a lágy, befogadó textil rugalmassága és a porcelán szilárdsága derűs párbeszédbe kezd.
 

Az öt diplomakiállítás mérlege az idén sem a szakmába lépő fiatalok elé állít kérdést; az ő felkészültségük, anyagismeretük és tehetségük látványos. A szellemi potenciált befogadó és hasznosító hazai ipar azonban még mindig jórészt hiányzik.