Rekordokat döntöttek a New York-i tavaszi műtárgyaukciók

Képző

 Edvard Munch: Sikoly

(MTI) - A Christie's kortárs művészeti árverésén 388,5 millió dollárért keltek el az alkotások, ekkora összegű kortárs árverést még soha egyetlen aukciósház sem produkált. Az árverési ház előzőleg 236 és 330 millió dollár közötti összbevételben reménykedett.
    

Mindkét aukciósház páratlan műalkotásokat vonultatott fel: A Sotheby's-nél csaknem 120 millió dolláros rekordáron kelt el Edvard Munch norvég festő utolsó még magánkézen lévő, Sikoly című alkotása. A Sikoly négy verziója közül 1895-ben festett alkotás ezzel világrekordot döntött a festményárverések történetében. A második világháború utáni műalkotások esetében aukciósrekordot jelentő 87 millió dollárért (19,3 milliárd forintnak megfelelő összegért) kelt el Mark Rothko amerikai művész 1961-ben készült Orange, Red, Yellow (Narancs, piros, sárga) című olajfestménye a Christie's-nél. 
    
Ugyanezen az aukción Yves Klein FC 1 című alkotása 36,4 millió dollárért cserélt gazdát. A francia művész esetében ez az összeg rekordot jelent, Klein művei mellett Gerhard Richter, Jackson Pollock és Alexander Calder alkotásai a művészek esetében aukciósrekordot jelentő áron cseréltek gazdát.
    
 Andy Warhol: Double Elvis

A Sotheby's kortárs árverésén Andy Warhol Double Elvis című képe 37,47 millió dollárért (8,2 milliárd forintért) kelt el. Roy Lichtenstein Sleeping Girl (Alvó lány) című pop art művénél 40 millió dollárnál csapott le a kalapács, így az ár az árverési jutalékkal együtt 44 millió 882 ezer ötszáz dollárra (9,9 milliárd forintra) rúgott. A háború utáni és kortárs műveket felvonultató aukción 267 millió dollárért (közel 60 milliárd forintért) cseréltek gazdát az alkotások.
    

Tobias Meyer, a Sotheby's kortárs részlegének a vezetője szerint azért teljesítettek ilyen jól a "csúcsalkotások", mert igen erős a globális kereslet a mesterművekért. Michael Frahm kortárs művészeti tanácsadó annak a véleményének adott hangot, hogy "az aukciósházaknak sikerült a leghíresebb művészek ritka műalkotásait a piacra dobni". Az árverések azt mutatták, hogy óriási mértékben megnőtt a kereslet a magas minőségű munkák iránt. Frahm szerint a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben az "emberek nagyon biztonságosnak tartják a műtárgyvásárlást."
    
Egyetlen vásárló kiléte sem ismert, annyit tudni, hogy licitáltak az Egyesült Államokon kívül Kínából, Oroszországból, Dél-Amerikából, a Közel-Keletről, Európából és Ausztráliából is.