|
Horror Pista (Máriás István) munkája |
A játékok itt nem egy békésen fejlődő világ kreatív segítői, hanem harci eszközök vagy védelmi rendszerek; a mesék egy hazug felnőtt társadalom fogyaszthatóvá színezett erőszakos cselekedeteiből mazsoláznak. Horror Pista (Máriás István) képein műanyag tucatjátékok életre kelt hős-figurái, dinók és robotok kergetik a visítva szaladó gyerekcsapatokat, Molotov-koktélok repülnek a feje tetejére állt város utcáin. Piroska elé ufó száll le az erdőben, az apácák árnyékából vigyorgó csontváz bontakozik ki. Ez a világ durvasággal és azonosíthatatlan veszélyekkel van teli, amelyben a gyerekrajzok archaikus karaktere a felborult világban az egyetlen biztos pontot jelöli ki: a merev, sematikus tulipán a szépség, a néhány vonalból álló ház a biztonság menedéke.
|
Hardi Ágnes és Kiss Rita munkája |
A játékok asszociációs köre a hetvenes évek ?szűk levegőjét? is megidézi. Hardi Ágnes és Kiss Rita térinstallációja panelházak közé szorított, még távolról sem EU-komfort játszótérrel tölti meg az egyik termet. A háztömbök között, a betoncsúszda tövében egy kimerevített jelenet folyik: két kislány próbál kezdeni valamit a semmi közepén. Játszanak, mondaná egy felnőtt, de valójában hatalmi pozíciókat gyakorolnak egymáson egy üres kor üres perceiben. A szürke-csontszínű kompozíció, az összekaristolt anyagok, a durva felületek és az alakok realisztikus megformálása kemény vád a körben álló, a gyerekekre vak házak lakói ellen.