Rendszerváltás a videóművészet tükrében

Képző

A berlini fal leomlása óta eltelt időszakot a térségben mindenütt a demokratizálódás jellemzi, ám az átalakulás mértéke, üteme és módja országról országra eltérő. Ennek megfelelően az átmenet kihívásaira adott egyéni és csoportos válaszok is sokfélék. A kiállítás az egykor kilenc, mára már huszonnégy országot magában foglaló, hajdani "szovjet blokkban" zajló változásoknak az egyénre és a különféle társadalmi csoportokra gyakorolt hatásait kutatja a pszichológia szemszögéből. Hogyan küszködtünk a múlttal való szembesülés problémáival, a nemzeti identitás és a nemzeti sztereotípiák változásaival, a különféle csoportközi konfliktusokkal, és mi volt mindebben a média szerepe?

 
A cenzúramentes, könnyen hozzáférhető és olcsó videó nemcsak a mindennapi, személyes történetek megörökítésének, hanem a társadalmi jelenségek dokumentálásának is első számú művészeti eszközévé vált. A kiállítás teret szeretne biztosítani arra, hogy a közönség behatóan megismerkedjen ezzel a viszonylag fiatal, ám annál izgalmasabb és jelentősebb művészeti médiummal.
 
A Keleten a helyzet című, március 7-ig megtekinthető kiállítás szubjektív, tematikus válogatás a TRANSITLAND elnevezésű archívum anyagából, amely huszonöt ország művészeinek összesen száz videóművészeti alkotását foglalja magába. Az egyedülálló archívum összeállításában a régió mintegy ötven kiemelkedő kurátora vett részt. A kiállítás ideje alatt a teljes anyag a helyszínen hozzáférhető.