A reneszánsz arcai ? nagyszabású kiállítás nyílik Berlinben

Képző

 

(MTI) Már több mint húszezer jegyet eladtak a Botticelli, Ghirlandaio, Bellini és Pisanello műveit is felvonultató tárlatra. A berlini Állami Múzeum galériájában a 15. században készült, nemeseket, kereskedőket, udvaroncokat és hadvezéreket, szép nőket és szende lányokat ábrázoló portrék állnak a kiállítás középpontjában.

 
A tárlat összeállításában a római Uffizi-képtár, a New York-i Metropolitan Museum of Art és a londoni National Gallery is közreműködött. Az ezer négyzetméteres kiállítási területet teljesen elsötétítették és fekete bársonnyal vonták be, a műalkotásokat érzékenységük miatt különleges fényszórókkal világítják meg.
 
A fotóalbumra emlékeztető berendezés Hansjörg Hartung konstruktőrtől származott. A fekete háttér, mint az albumokban a hagyományos fekete karton a portrékra irányítja a nézők figyelmét. A portrékép a reneszánsz egyik jellemző művészeti formája. A 14. század végétől Olaszországból indulva a művészetekben is egyre nagyobb jelentőséget kapott az individuum. A középkorra jellemző mitológiai témák után a művészek egyre inkább egyéniségként, karakteresen és tipikus státuszszimbólumokkal kezdték ábrázolni alanyaikat.
 
A portréfestmény egyik kiemelkedő példája da Vinci 1489-90-ben készített Hermelines hölgy című alkotása. A szakértők szerint ez a művészettörténet első allegorikus portréképe.
 
Az év elején még úgy tűnt, a krakkói Czartoryski Alapítvány tulajdonában álló kép nem utazhat Németországba, áprilisban azonban a hatóságok szabad utat adtak a bemutatásának. A képet október 31-ig láthatja a közönség Berlinben, majd Londonba viszik. Visszakerülve Lengyelországba tíz évig nem vihetik ki az országból az érzékeny alkotást.
 
A november 20-ig látható A reneszánsz arcai látogatóinak iPhone-alkalmazásokkal is segíti a tájékozódást: háttér-információkkal, képekkel és videókkal látják el őket. Decembertől 2012 márciusáig a kiállítás New York-ba költözik.