A rezesbanda
A Szépművészeti új tárlata teli van egyedi darabokkal. Hogy miért ilyen ritka kincsek az öt-hatszáz éves lapocskák? Hogyan lehetséges, hogy az egész 15. századból alig ismerünk többet 3-4000 rézmetszetű ábrázolásnál? Úgy, hogy a kis papírlapokat a gyűjtők akkortájt nem őrizték féltő gonddal, csak azok kerülték el a pusztulást, melyeket könyveikbe ragasztottak a klastromok ájtatos lakói, drága miniatűrök olcsó pótlására.
A Szépművészeti Múzeumban 2008. január 27-ig látható tárlaton rézmetsző mesterek majd' kétszáz remekművét mutatják be. Sokszorosított grafikai eljárásokat feldolgozó kiállítás-sorozatuk második tárlatának a Mantegnától Hogarthig: a rézmetszés négy évszázadának virtuózai címet adták a szervezők (az első, 2002-ben a múzeum kollekciójának fametszeteiről adott áttekintést). A sajtónak szóló szerdai tárlatvezetésen a kurátor, Bodnár Szilvia azt is elárulta, miért nem láthatjuk a majdnem kizárólag a múzeum saját gyűjteményéből összeállított anyagot állandó kiállításként. Kiderült: a rézmetszet kényes műfaj, mindössze négy-öt hónapig tartható természetes fényben, vagyis a kiállítási termekben.
Az ötvösműveken a vonalakat gyakran fekete masszával töltötték tele, amit aztán a mélyedésekbe beleégettek. Arany vagy ezüst alapon igen jól mutatnak az ilyen, niellónak nevezett rajzok. Ha viszont az ötvös már a beégetés előtt meg akart győződni arról, hogy jó munkát végzett, miután a mélyedéseket megtöltötte a fekete masszával, gipszlenyomatot vett róla. Az anyag ekkor kiemelődött a résekből, és a gipszalapon nagyjából a kész mű hatását mutatta. Valamikor valakinek eszébe juthatott, hogy gipsz helyett nedves papirost használjon a lenyomat készítéséhez. Ezzel a mélynyomtatás, vagyis a rézmetszés technikáját máris föltalálta!