(MTI) - Feszült csendben kezdődött meg hat óra előtt néhány perccel a Kieselbach Galéria karácsonyi árverésének csúcspontját jelentő 46. tétel licitje. A 85 millió forintos kikiáltási árról indítva hosszas, izgatott légkörű versenyben tíz-, majd húszmilliós lépcsőkben emelkedett az ár. Az utolsó árat 230 millió forintnál ajánlotta meg egy elszánt gyűjtő. (Ehhez még közel 20 százalék jutalék járul.)
Mind ez ideig sem a műtörténész szakma, sem a közönség nem látta teljes egészében, teljes színpompájában Csontváry Kosztka Tivadar különleges festményét, A szerelmesek találkozását (Randevú). Az 1902 körül készült képet ugyanis soha nem állították ki, soha nem árverezték és reprodukálva is csak egy részlete volt, fekete-fehér felvételen, Lehel Ferenc 1931-ben megjelent Csontváry-monográfiájában.
Az évszázada rejtőzködő kép hollétéről nem tudott a Csontváry-kutatás, bár sokszor és sokan hivatkoztak rá. Most egy olyan családtól került árverésre, amelynek tagjai nem vallják magukat műgyűjtőnek, de akik 60 éve őrizték a ritka kincset. A teljes joggal a főművek közé sorolható Csontváry-kép igazi unikum, nemcsak páratlan minősége, hanem története, felbukkanása okán is. Ilyen kvalitású és jelentőségű mű ritkán kerül a műkereskedelmi piacra.
A Csontváry-életmű 127 ismert alkotásából mindössze 22 festmény és három grafika van magángyűjteményben. A többit múzeumok, közgyűjtemények őrzik.
Az elmúlt másfél évtizedben mindössze négy Csontváry-képet árvereztek. Legutóbb, az idén tavasszal 180 millió forintnál koppant a kalapács a Hídon átvonuló társaság című, kisméretű műért, amelyet 80 millió forintról licitáltak ilyen magasra.
A Szerelmesek találkozása korai alkotás, ekkor zárult Csontváry stíluskereső korszaka és kezdődött nagy ívű alkotásainak évtizede. A 69,2 x 54,2 centiméteres, ragyogóan színes kompozíció központi motívuma a mindent elöntő fény, az élet forrása. A hegyek közt vöröslő nap beragyogja az egymásra néző férfi- és nőalakot. Az előbbiben magát a festőt vélik látni a műtörténészek, míg a nőben az éteri szerelem megtestesítőjét, egy képzelt lényt. Fény önti el a misztikus Ámor figurát, s a jellegzetes Csontváry-motívumokat. Így az életfát, a japános ihletésű meghajló, virágzó fát, az átlósan kanyargó utat, a kőből emelt mellvédet, a hegy és a víz találkozását.
Az elragadóan szép, titokzatos képet méltó keretben, aranyozott, reneszánsz mintát követő tabernákulumban vásárolta meg a vevő.
Rekordok napja a Kieselbach Galéria aukcióján
Fennállásának legsikeresebb aukcióját tartotta pénteken a Kieselbach Galéria. Az összforgalom átlépte a bűvös, egymilliárd forintos határt.
Az eladási árak összege 909,570 millió forint volt, amely a járulékokkal együtt 1 milliárd 91,484 millió forintot jelent.
Az abszolút rekordot Csontváry Kosztka Tivadar festménye, A szerelmesek találkozása hozta. A 85 millió forintos kikiáltási ár - izgalmas licitálás után - 230 millió forintig meg sem állt. Új tulajdonosa jutalékokkal együtt közel 280 millióért mondhatja magáénak a száz éve rejtőzködő alkotást.
Most egy olyan családtól került árverésre, amelynek tagjai nem vallják magukat műgyűjtőnek, de akik 60 évig őrizték a ritka kincset. Az 1902-ben készült, ragyogóan színes, igazi Csontváry-jelképeket, vizuális elemeket felmutató kép középpontjában egy átszellemült pár tekint egymásra. A különleges, érzelmekkel teli képben a szerelmes pár férfi tagjában nem nehéz a festőt felismerni, a nő viszont nem valós lény, inkább a szerelem megtestesítője.
Az árverésre bocsátott 244 mű közül 98 egymillió forintnál magasabb áron kelt el, 18 alkotásért pedig tízmilliónál is többet adtak.
Ziffer Sándor 1908-as, a Nagybányai Zazar-part a régi híddal című, eddig rejtőzködő vászna 14 millióról 38 millió forintig emelkedett és az aukció második legdrágábban eladott képe lett. Egy másik, korai, téli tájat ábrázoló Ziffer vászon pedig 15 millióra duplázott. Ziffert a tavaszi, sikeres, a Nemzeti Galériában rendezett kiállítás - a Magyar Vadak Párizstól Nagybányáig 1904-1914 - emelte a mai árverések sztárjává.
Harminc millió fölé emelkedett egy-egy Nagy István és Fényes Adolf festmény. Munkácsy Mihály késői korszakából, 1888-ból való Párbaj című festményét 22 millióért vitték el.
A két világháború közötti magyar festészet történetében különleges helyet elfoglaló Vaszkó Ödön Koncert című kompozíciója 15 milliós kikiáltási árról lépegetett egészen 28 millióig. Batthyány Gyula A napkirály udvarában című képe 14 millióról indult és 22 milliónál végzett. 8 millióval adtak többet 12 milliós kikiáltási áránál Perlmutter Izsák egyik főműért, a most védetté nyilvánított ragyogóan színes Családért.
19 milliót, négyszeres árat adtak egy Czóbel Béla enteriőrért, 18 milliót egy szobabelsőt ábrázoló Rippl-Rónai József pasztellért, míg a festő abbáziai részlete, olajjal festve, 17 milliót ért meg valakinek.
A magyar festészet színe-javát felvonultató kínálatot ezúttal néhány fotóval is bővítette az aukciós ház. Az Ergy Landau néven alkotó Landau Erzsi Moholy-Nagy Lászlóról készült portréját 800 ezer forintról 1,4 millióig licitálták, és 1,3 milliót adtak Escher Károly egy 1930-as, téli felvételéért.