(MTI) - Az izgalom érthető volt, egy páratlan magángyűjtemény 47 festménye került kalapács alá. A két világháború közötti magyar avantgárd finom vonulata, főművek, festői életművek ritka darabjai, amelyeket évtizedek alatt, kitűnő ízléssel gyűjtött össze tulajdonosuk.
Ám a licitek nem szárnyaltak. A gyűjteményi anyagból tizenhatot vettek meg, és tízért adtak többet a kikiáltási árnál. Igaz, ezek mind millió felett kezdődtek.
A legnagyobb emelkedést Perlrott Csaba Vilmos korai, 1912-es, de már érett alkotása, a Csendélet almával és szoborral hozta. Hatmillió forintról indult és egészen 15 millióig versenyeztek érte, végül egy telefonos licitáló szerezte meg. Egy nagybányai ihletésű Perlrott tájkép 3,5 milliótól 8 millióig bírta, míg a későbbi datálású, 1926-os Párizs a Szajna látképével is eljutott 5 millióig.
Gábor Jenőtől két akt és egy szintén az emberi testre koncentráló halász figura ért el szép licitet. Az 1929-es fekvő aktért 9,4 milliónál koppant a kalapács, a másik aktos vászonért 7 milliót adtak, míg a Halász 3 millióért ment el. Kádár Béla art deco képeit is elvitték, 1,9 illetve 3 és 5,5 millióért.
Az aukció további kínálatában is hasonló elkelési arány érvényesült. A 175 tétel negyedét adták el. De Jurecskó László, a galéria egyik társtulajdonosa számít azokra a gyűjtőkre, akik most nem kötelezték el magukat, vagy nem jutottak el az árverésre. A galéria szokása szerint ugyanis néhány napig, ezúttal karácsonyig, még aukciós áron vásárolhatnak a visszamaradt tételekből.