Az idei mezőnyben az eddigiekhez képest is feltűnő arányban van jelen a járműtervezés, de nagy a szórás: van, aki egy oldtimer motortípusba lehel új energiát (Siklósi Tamás) és van, aki egészen új alapokra helyezi a jövő Mercedesét (Szamos Márton). Egészen zseniális az a mindössze 130 kg önsúlyú kis jégvitorlás (Boros Lajos modellje), amelyik toló légcsavarral helyben is fel tud emelkedni a saját súlyánál háromszor nagyobb terheléssel.
Született speciális célú mentőjármű és egy különleges rendszer is, Keszei István Sync-je, amelyik a jövő zónákra osztott városában kötöttpályára csatlakozva vagy egyénileg egyformán kényelmes, gyors közlekedést kínál, minimális anyag- és térhasználattal, áttetsző belső és áttört külső felületekkel. Fritz Lang Metropolis-víziójának közlekedési szisztémája született újra ebben a tervben, emberközeli, sőt szerethető változatban, még hallani fogunk a Sync-ről is, a tervezőről is. A legaktuálisabb járműterv Iglói-Nagy Péter dunai tömegközlekedésre kialakított hajóteste, amit már konkrét megrendelésre készített, a budapesti vízi közlekedést megreformáló, nagyszabású elképzelés részeként. A terv nem csupán időszerű, de elegáns formai megoldásaival a hajóút többi elemére is kihat, a kikötő vizuális karakterétől a menetsebességig.
A járművek dömpingje mellett arányaiban kicsit visszaszorult a tavalyi évfolyamra annyira jellemző környezettudatos szemlélet. Annál szebb viszont az az erkélyre szánt madároázis, melyet Koltai Imri egészen triviális formákból, finom szín- és formakombinációkra érzékenyen állított össze, a városi énekesmadarak védelmében. Ötletes Berzicza Sára hordozható kerti tároló-komposztálója is, piacra érett, kiforrott termék. A fedél nélkül élőknek Holányi Katalin tervezett védelmet és tárolóhelyet adó mobil fekhelyet, a városi nomád életforma hívta elő Püspöki Apor telepített elsősegély-készletének ötletét és szociális gondolatra épül Sáfrány Attila Zsolt variábilis mini-irodája a távmunkát végzők számára.
Általában kiment a divatból a laza blöff, jól átgondolt ötletek és finom részletek vonulnak föl a munkákban. Termékorientált világunkban mindegyik komoly érték; ha majd lesz gyártó és megrendelő, aki élni tud velük, a magyar formatervezés nem csak a kultúra, de a gazdaság egyik ereje is lehet.