Susanna Nagy kiállítása

Képző

Vass Lajos megnyitója:

Napjainkban már nem kell hangsúlyozni, hogy milyen fontos szerepe van a nemzetközi kulturális kapcsolatoknak, a folyamatos művészeti párbeszédnek, az európai országok közötti kulturális cseréknek, egymás értékei megismerésének.
Külön öröm, amikor egy olyan művész kiállítását mutathatjuk be, aki húsz éve külföldön él, de megtartotta magyar állampolgárságát és magyarnak vallja magát. Mint tudjuk, a magyar művészet mindig is az európai művészet része volt.
Hazánk 2001-ben új fejezetet nyitott a külföldi kulturális évadok történetében a Franciaországi Magyar Kulturális Évaddal. A rendezvénysorozat célja az évezredes kulturális örökségünk előtérbe állítása volt, nem feledkezve meg a múltat és a jelent átszövő francia- magyar kulturális kapcsolatokról.

Vss Lajos - Susanna Nagy
 
A globalizáció időszakában a franciák számára a magyarság legfontosabb üzenete az, hogy történelmünk gyakori mostoha korszakai ellenére nemzeti létünk, valamint kulturális és nyelvi identitásunk meg tudott maradni.
A kortárs magyar képző-, ipar- és fotóművészet több lehetőséget kapott a franciaországi bemutatkozásra. A Művésznő is nagy sikerrel szerepelt a ''MAGYart'' néven ismertté vált rendezvényen.
 
Nagy Zsuzsanna hallatlanul változatos festményeivel, grafikáival, szobraival, plasztikáival, objektjeivel lepi meg közönségét tárlatain, bár itt, a Vasarely Múzeumban festészeti és grafikai munkáit állítja ki. Talán Párizs több ezer éves nemzetközisége teszi, hogy aki a város levegőjét szívja, annak lehetetlenség egyetlen stílusban, modorban alkotni. Talán ez, vagy talán az indivídum az, aki mindent tud a művészetről, és éppen ezért mindenből a legjobbat tudja. Figyeljék csak meg ezt a változatosságában lélegző egységet, a művek kirobbanni kész dinamizmusát. Lerí róluk, hogy sokszoros tágulásra, kirobbanó ön- megsokszorozódásra képesek. Mindegyikben ott lapul egy ígéret, hogy itt sokkal többről van szó, mint amit először látunk. Új rendet vág a természet és a figurák rendszerében. A maga rendjét, amely egyszerre tézise és antitézise a készen talált rendetlenségnek.
 
Egyedi technikával készült festményei egyfajta neopop festői világot képviselnek. A ''Tánc ritmusa'' c. monumentális művet egyetlen vonallal készítette japán ecsettel. Ösztönös festőalkata, ritmus- és színérzékenysége szinte kivirágzik az egymást követő ciklusokban, melyek gesztus és forma, expresszív és mértani elemek párbeszédére épülnek.
A művek feszesek és pontosak. A ritmus, a mozdulatfázisok, a mozgásfázisok, az emberi testből kiinduló fizikai erők paradox módon az érzékeny befogadás légkörének megteremtői. A grafika, mint műfaj a legalkalmasabb a mély, szubjektív mondanivaló kifejezésére, - az alkotót formai, tartalmi tömörítésre, magvas, karakteres megjelenítésre készteti.
 
Nagy Zsuzsanna grafikáinak képi metamorfózisait a szív, a szisztolé ábrázolásaiból vezeti le. Ez a testet állandóan átalakító kaleidoszkóp leleplezi az ember illúzióját, az anyagelvű konzerválást. A mulandóság, amely tudatos létezésünk része és a kirobbanó életkedv között mozog. Az esetlegesség és a törvényszerűség, az élet és halál kérdését feszegeti.

A Mikro-makrokozmos sorozata szintén egyedi eljárással készült: rézlemezre illetve alumíniumlemezre festette az univerzum megszületésének pillanatait. Itt a természet organikus szerkezete, a Nap, az óceánok mélységei, az elemi erők mozognak.
A kiállított művekből a nyitottság, a sokszínűség és a változatosság hatása sugárzik. Feltűnő az egyéniség kifejezésének szándéka a tematikai sokrétűségben. A belső feszítőerő, a színek telt, izzóan vibráló foltja monumentalitást kölcsönöznek az alkotásoknak. Összhatásában Nagy Zsuzsanna tárlatát a művészet egyetemességének eszméje jellemzi.

Abban a reményben nyitom meg a kiállítást, hogy a Művésznő által közvetített és az alkotásokból áradó üzenetek értő befogadókra találnak.

 
Susanna Nagy képzettsége:

Tanulmányait Magyarországon, Olaszországban és Franciaországban végezte
1965-1968 Iparművészeti Főiskola, Budapest; fémek megmunkálása
1968-1972 Szépművészeti Főiskola, DESI HUBER; festészet, szobrászat
1982-1983 A metszés elsajátítása Tokajban
1984-1987 A velencei Nemzetközi Grafikus művészeti iskola diplomája
1987-1988 Modern metszési technikák elsajátítása Hayter műhelyében és rézmetszés elsajátítása Ball műhelyében, üvegmetszés elsajátítása Párizsban és Velencében
1988 Olaszországban megszerzi a firenzei Nemzetközi Medici Akadémia laquo;MEDICEAraquo; diplomáját, amely a laquo;Tiszteletbeli Akadémikusraquo; cím viselésére jogosítja, A osztályban bejegyezve a 287. szám alatt

Egyéni kiállítások:

1997-1998 A Közgazdasági- és Pénzügyminisztérium Colbert Halljában, Párizs, Bercy
1998 Galerie Soleil Bleu, Versailles
1999 Espace Richelieu, Galerie Elysée, Champs Elysées, Párizs
2001 Retrospektív kiállítás és a ''Táncoló ritmus'' című monumentális mű, a Közgazdasági- és Pénzügyminisztérium Kultúrközpontjában, Párizs, Bercy
A ''Táncoló ritmus'' című monumentális mű körül, a Villiers en Bois-i kápolnában, Franciaország
2002 A párizsi Szíriai arab kultúrház
2003 Válogatott a moszkvai Szobrászat Házában tartandó kiállításra
2004 A Közgazdasági- és Pénzügyminisztérium Kultúrközpontjában, Párizs, Bercy

1981 óta több kollektív kiállításon vett részt úgy Franciaországban, mint külföldön. Ezek közé tartoznak a következők:
Budapesti Történeti Múzeum, Nemzeti Galéria, Budapest; Városháza, Tokaj; Szépművészeti Múzeum, BuenosAires; Városi Kultúrház, Santander; a Colonette-i művésztalálkozók, Velence; 3-ik Trienállé - metszet világkiállítás, Chamaliéres; Szobrászat a párizsi Magyar Intézetben; 4-ik Trienállé - metszet világkiállítás, Chamaliéres; Biennálé Inerneten ''Trace 2000''.
Művei jelen vannak nyilvános gyűjteményekben, budapesti múzeumokban, a francia Nemzeti Könyvtár Metszet Kabinet-jében, magángyűjteményekben; videók készültek róluk (G. Xuriguera, P. Restany).

VASARELY MÚZEUM
Budapest, III. Szentlélek tér 6. Nyitva: (hétfő kivételével) naponta 10-18 óráig.

A művek képei a katalógusból valók.
Fotó: Kadelka László