Szabadi Katalin Kőtáblája

Szabadi Katalin esetében olyan művész alkotásait látjuk augusztus 31-től a Symbol Art Galéria falain, olyan művész lelkével állunk szemben, aki kifejezetten lélekből, nem tudatból - értendő ez alatt, hogy spekulatív, megfontolt tudatból - érzelemből, indulatból, horribile dictu, olykor dühből, nekiindultságból fest - állítja dr. Pogány Gábor művészettörténész. Az ilyesfajta metódust El Grecótól kezdve Van Goghon keresztül nehéz pontos rekeszbe helyezni.
 

Másfelől viszont vannak Szabadi Katalinnak olyan megnyilvánulásai is a képein, amelyeket nagyon pontosan le tudnak fordítani a beszélt nyelvre. Vannak szürrealisztikus elemei; meg olyan spontán képkapcsolatok, amelyeket szinte receptként írt fel André Breton, amikor kitalálta az automatikus írást, és amikor ezt a szürrealista festőművészek elkezdték követni a húszas években.

 
Az indulat, az érzelem és a mondanivaló együtt hat - állítja képeivel szeptember 8-ig a Symbol Art Galériában szereplő festőnőről Pogány -, és ez rendkívül kevés művésznek adatik meg.
 
A tárlatot Őze Áron nyitja meg 17 órakor egy a festészetet és a költészetet összekötő színielőadással. A színművész Villon Haláltánc-ballada című versét adja elő, amelynek kilenc versszakához készült kilenc festmény látható lesz a kiállításon.
 
Az est hátralévő részében a rendezvénynek otthont adó Symbol tulajdonosa, Barna Sándor és a kiállítás rendezője, Orbán Attila új kezdeményezése nyomán indul útjára az óbudai irodalmi kávéházi esték sorozata, amelynek első estjén a tárlathoz kapcsolódó fogadással egybekötve Őze Szabadi Katalin verseiből és a hozzá tartozó képekből válogat. A kiállítás díszvendége a nemrég elhunyt Mezei András József Attila-díjas költő képviseletében fia, Mezei Gábor, a CET megbízott főszerkesztője.