A meghívott művészek némelyike ezalatt a tér, mint egy háromdimenziós közeg formálását érti, mások pedig ennek a fogalomnak a szimbolikus aspektusait vizsgálják különféle műalkotások létrehozásával és művészeti eseményeken keresztül. Szacsvay Pál ez utóbbi lehetőséget választotta, amikor projektjét az utóbbi évek egyik legnagyobb hatású könyvére, Antonio Negri és Michael Hardt Empire (Harvard University Press, 2000) című művére és a körülötte kialakult szellemi vitára építette fel. A IX. Kasseli Dokumentuma, az 50. Velencei Biennálé és további mérvadó kortárs művészeti kiállítások kurátorai az utóbbi évek irodalmából leggyakrabban az Empire-t választották hivatkozásuk tárgyául vagy tekinteték kiállításaik koncepcióját megalapozó elméleti alkotásnak. Okwui Enwezor szerint a Kasselban bemutatott munkák mindig annak a posztkapitalista és posztkolonialista globalizációnak a kontextusában is állnak, amelyet e könyv oly csodálatosan elemez. Hans-Ulrich Obrist a globalizációról írt egyik legkiemelkedőbb interpretációnak tartja a művet. A képzőművészet területén tapasztalható élénk recepció mellett a politikai filozófia berkeiben is nagy visszhangra talált az Empire. A társadalomtudósok elemzéseikben pozitív észrevételek mellett kritikus megjegyzéseknek is hangot adnak. A könyv legfőbb erényét és legfőbb hibáját ugyanazon vonásaiban látják: a valóságtól való vakmerő elrugaszkodásban, költői és imaginárius potenciáljában. Vitatható kvalitásai mellett elvitathatatlan erénye viszont az Empire-nek ? interdiszciplináris jellegének és a felvetett kérdések kimerítő körének köszönhetően ? hogy a körülötte kialakult vita különösen széles mederben folyik, alig hagy érintetlenül akár egyetlen, napjainkban meghatározó fontosságú társadalmi, gazdasági vagy kulturális problémát. A kiállítás központi eleme az Empire-installáció. A kiállítóban kutatható és másolható lesz továbbá mintegy kétszáz, az Empire-t elemző tanulmány, esszé, recenzió és olyan, művészeti publikációkban megjelent, interneten is hozzáférhetővé tett írás, amelyben hivatkoznak Negri és Hardt könyvére. A kiállítás helyszíne: Ludwig Múzeum Budapest - I. Budapest, Szent György tér 2. A tárlat megtekinthető: 2004. május 11. - június 27. hétfő kivételével 10-18 óra között, csütörtökön 20 óráig. Megnyitó: 2004. 11. 18 óra A kiállítás megnyitja: Babarczy Eszter, eszmetörténész
További cikkek ebben a rovatban