Székfoglaló

Képző

A kiállítás középpontjában egyetlen mű áll: a Felső-krisztinavárosi templom építészeti rajzaival borított oszlop, a másfél hónapja elhunyt Makovecz Imre egyik utolsó, megvalósulásra váró munkája. Ez az emblematikus építmény és egyben Makovecz életműve az origó, az Akadémia szellemiségének kezdőpontja. Azt jelzi, hogy a kortárs magyar művészet a hagyományokban gyökerezik, de szorosan kötődik a jelenhez, az európai kultúra legmagasabb rangú kortárs teljesítményeihez. Az Akadémia lelke húsz éven át Makovecz és a köré szerveződött művészi-szellemi kör volt, és ezt a karakterét kívánja továbbvinni a jövőben is.
 

A hatvanegy elhunyt akadémiai tag között világhírű zeneszerzők, festők, filmrendezők, szobrászok és grafikusok, írók, költők, színészek és iparművészek sorakoznak. Olyanok, akik évtizedekig külföldön élve is a magyar kultúrát vitték tovább, és olyanok, akiknek itthon teljesedett ki a pályája. A kiállítás rendezői ? Fekete György, az akadémia elnöke és a kurátor, Krenács Gabriella ? a Makovecz-mű köré írt, egyre táguló körökben, művészeti ágak szerint mutatják be az elődöket. Az építészethez legközelebb a zene került, Hubay Miklós, Ránki György, Durkó Zsolt, Farkas Ferenc alakját portrék, kották, világsikerű művek plakátjai idézik meg. Körülöttük az elhunyt írók, költők kötetei sorakoznak a tárlókban: Határ Győző, Páskándi Géza, Sütő András, Kolozsvári-Grandpierre Emil és mások munkái. A terem falain, a legtágabb körben filmrendezők ? köztük a világhírű Szőts Istvánra plakátok, publikációk és werkfotók, Fábri Zoltánra a filmjeihez készített díszlettervei emlékeznek ?, színészek és építészek, festők és szobrászok munkásságát mutatja be egy-egy épületfotó, színházi előadás felvétele, festmények, szobrok, grafikák. Olyan nagyságokat látunk egymás mellett, mint Szalay Lajos és Schéner Mihály, Paizs László és Gyarmathy Tihamér, Réber László, Pierre Vágó, Sinkovits Imre vagy Tolnay Klári. A megnyitó egyben szomorú főhajtás az egy nappal korábban elhunyt Kemény Henrik, a magyar bábművészet legeredetibb művésze előtt: portréjára az utolsó nap került föl a fekete szalag.

A Magyar Művészeti Akadémia ezzel a tárlattal nem csupán magát, hanem szellemiségének, értékrendjének gyökereit is bemutatja, azt a vállalását, hogy az elődök kvalitásától indítja új korszakát. A posztumusz tagok örökségét viszi tovább az előző húsz évben megerősödött közösség, erre a szilárd alapra épül föl mostantól az új köztestület.