Szemügyre veszik Maróti Gézát

Képző

(MTI) - Maróti Gézát okkal sorolhatjuk a XX. század első évtizedeinek reneszánsz típusú emberei közé, hiszen egy személyben volt szobrász, festő, építész, belsőépítész. Vele a korszak összművészeti (Gesamtkunstwerk) törekvése kelt életre. Saját megfogalmazása szerint az egyes művészetek közti határvonalak megszüntetésével a kifejezési módokban való teljes függetlenséget kívánta megvalósítani. 1900-ban önálló szobrászati műtermet nyitott, pályaterveivel, szobraival, iparművészeti munkáival, kiállítások rendezésével néhány év alatt nagy sikereket ért el.
 

marotigeza_atlantiszterv.jpg
Maróti Géza Atlantisz-modellje
 
Több városunk, ám főleg Budapest középületeinek és lakóházainak sora őrzi díszítőszobrászi tevékenységének nyomát. Így például a Magyar Nemzeti Bank, a Zeneakadémia, a Belügyminisztérium, a Pénzügyminisztérium épülete, vagy a megszépült Gresham-palota. Az általa tervezett síremlékek, monumentális szobrok köztemetőink említésre méltóan szép alkotásai, mint Horti Pál és Ráth György emlékműve a Kerepesi temetőben, vagy a Rákoskeresztúri köztemető főbejáratát díszítő Atyaisten szobor.
 
Nemzetközi sikereinek kiindulópontja az 1906-os milánói világkiállítás magyar pavilonjának tervezése és rendezése volt. Ottani sikerének egyik eredménye az állandó magyar kiállítási csarnok felépítésére szóló megbízás volt Velencében. A milánói kiállítás művészei között munkatársat kereső Adamo Boari építész választása szintén rá esett: 1908-ban őt hívta meg Mexikóváros Nemzeti Színházának (amely ma a Szépművészeti Intézet) díszítőszobrászati és belsőépítészeti munkáira.
 
Megvalósult alkotásai mellett számtalan munkája papíron maradt. Így utolsó műve is, melyet a budapesti városháza újjáépítésére kiírt pályázatra készített 1940-ben.
 
A személyéről, tevékenységéről szóló előadás (előadó: Ács Piroska PhD) segít elhelyezni életművében azokat az általa tervezett bútorokat, amelyek az Iparművészeti Múzeum "Kőszálon termett sajgó liliom" - A magyar szecesszió bútortervezői című kiállításán láthatóak.