SZENTENDREI MŰVÉSZEK ALKOTÁSAI S. NAGY JÁNOS GYŰJTEMÉNYÉBŐL

Képző

Szentendrén Nagy János az egyetlen, aki a szentendrei festészetet módszeresen gyűjti. A 70-es évek végétől származtatja e szenvedélyét, bár már korábban fogékony volt a képzőművészetre. Múzeumok, kiállítások képein "edződött". Szakmája szerint vegyész, a budapesti orvosegyetemen, mint kutató dolgozott. Innen került ki Amerikába, tanulmányútra. Több évet töltött odakinn. Mivel amerikai főnöke műgyűjtő volt, a tőle kapott információk alapján élmények, tapasztalatok sokaságával gazdagodott az ottani múzeumokban, gyűjteményekben. Talán az Amerikában látottakkal, az ezekből levont tanulságokkal magyarázható az a törekvése, hogy gyűjtőszenvedélyét a szentendrei festészetre összpontosítsa. Így ugyanis lehetségesnek ígérkezett egységes gyűjteményt létrehoznia. E választásban, a gyűjtőszenvedély irányának kialakulásában szerepe volt a szentendrei születésű Nagy János lokálpatriotizmusának is.
Gy. Molnár István: S. Nagy János portréja /1998/
 
Nagy János nem a nagy pénzű gyűjtők sorába tartozik. Sokszor "fontos" képekről le kellett mondania. Tapasztalatai vannak arról, milyen érzés árveréseken "alulmaradnia". Jó szemének, fáradhatatlanul végzett kutató, nyomozó munkájának köszönhetően mégis remek anyagot sikerült egybegyűjtenie. Elsősorban a szentendrei régi művésztelep alapító tagjaitól (Onódi, Sverák, Jeges, Pándy, Rozgonyi, Bánovszky, Heintz, Paizs Goebel) gyűjt, de a művésztelep későbbi tagjainak több munkája is a gyűjtemény szerves része. Már ebből is látható: Nagy János a "természetelvű" piktúrát részesíti előnyben. E vonzalom jegyében kerültek gyűjteményébe Göllner, Ilosvai, Modok, Deli, Kántor, Pirk, Apáti Abkarovits és mások festményei, grafikái is. Barcsay, Czóbel, Vajda, Ámos, Korniss munkássága azért nincs jelen a kollekcióban, mert e mesterek művei anyagi okok miatt elérhetetlennek bizonyultak.
Rozgonyi László: Önarckép sállal /1945 k./
 
Nagy János gyűjteménye mindazonáltal értékes műtárgy-együttes. A régi szentendrei művésztelep eddig degradált alapítói fontos művekkel szerepelnek benne. A leggazdagabb az Onódi-kollekció, mely részben öröklés révén került a gyűjteménybe. Érdemes ennek történetét fölidézni. Miután az idős mester feleségét elveszítvén magányos maradt, a város a fölajánlott majdani hagyatékért (emeletes műemlékház és a teljes festészeti anyag) sem vállalta a Pro Urbe díjjal és díszpolgári címmel kitüntetett festője gondozásával járó tennivalókat. E feladatra végül Nagy János és édesanyja vállalkozott: haláláig a művész segítségére voltak.
Nagy János gyűjteménye jó példa arra, hogy az ún. "kisebb" művekben, vázlatokban is, ha a gyűjtő szekértelemmel választott, benne van a művész egyénisége, tehetsége. Érdemes ezzel kapcsolatban a nemrég lezajlott Monet és barátai című kiállításra emlékeztetni. E nagy sikerű bemutatón számos kis vázlat, mű képviselte Monet kortársait; pontosan adták az egyes művészek karakterét, s rangos részei voltak a tárlatnak. Nagy János gyűjteményében az apróbb remeklések egész sora található.
Jeges Ernő: Festőművészek modellel /1928 - 30/
 
Köszönet illeti Nagy Jánost az áldozatos és elkötelezett gyűjtői munkálkodásért. S azért is, hogy fáradhatatlanul gyűjti, publikálja a művészekre és művekre vonatkozó adatokat. Legutóbb Onódi Béla művészi pályafutásáról írt és jelentetett meg tartalmas könyvet. Kisebb cikkeket, emlékezéseket több más művészről is írt.
A szentendrei művészetet szolgálni kívánva szívesen vállal közéleti szerepet is. Tagja a Szentendre Művészetéért Alapítvány kuratóriumának, s e tisztséget betöltve részt vesz a MűvészetMalom programjának összeállításában. Ha kell és lehet, szívesen rendez kiállítást. Az ő nevéhez, kurátori tevékenységéhez fűződik a Deli Antal és Onódi Béla emlékkiállítás megrendezése, beleértve ebbe a katalógus megírását, megtervezését is.

A műgyűjtő és művészetszervező Nagy Jánost én már most Szentendre város Pro Urbe kitüntetettjének tekintem.

DEIM PÁL

Műtárgyfotók: Deim Péter, Dobóczi Zsolt, Gál Csaba