Mi kell ahhoz, hogy egy fiatal festő úgy tudjon festeni, hogy kijöhessen belőle mindaz, ami benne rejlik? Sok tapasztalat. Mindig nagyobb célt kell kitűzni, aztán váratlanul sikerül. Én nem végeztem képzőművészeti főiskolát, a műszaki irányt választottam. Talán ezért tudom jobban megélni a ma megtapasztalt szabadabb szellemi létformát, mint az építészettel járó, súlyos, anyagi dolgokkal való állandó foglalkozást. |
Mestereid vannak? Nádler István a legfontosabb, de Bak Imre, Konok Tamás, Keserü Ilona, Trombitás Tamás, a régebbi időkből Mark Rothko Sorolhatnám még. A szellemi út bejárásához, festészet esetén anyagiak is kellenek. Fiatal festőknek problémát jelenthet a világos műterem, az elegendő vászon, és festék beszerzése. Hogy is van ez? Az embertől függ, mire van szüksége. Az egyetemen nagy méretekre inspirálják a diákokat, mindig úgy tűnik, hogy valami nagyot kérnek. Ezt várják el. Kicsiben ugyanúgy lehet alkotni. Nagy képekhez nagy hely kell. |
Mit lát benned a támogató? Teszel azért valamit, hogy legyen támogatód? Kezdetben csak a pécsi közegben keresgéltem, mutogattam a képeim, Szentendrén is próbálkoztam, festőket látogattam, galeristákat. Tavaly egy galériában láttak valamit a képeimben, sikerült kapcsolatokat kiépítenem. Ennyit tettem érte. Kettős természetet árulsz el magadról, hiszen konzekvensen megoldod a magad elé kitűzött feladatokat, másrészt szerénységgel, vagy álszerénységgel viszonyulsz a dicsérethez. Zavarba jössz tőle? Igen, zavarba jövök. Az a központi ingadozásom oka, hogy mindig a tökéletesre törekszem. Mielőtt jöttél, megnéztem a fél éves képeim, és már nem annyira szimpatikusak. A belső mércén túl létezik a külvilági mérce. E kettő nem mindig esett egybe a művészettörténetbe visszatekintve, tőlem nagyobb festőknél sem. |