Szigetelők

Képző

Kádár Levente és Károlyi György 2009-ben kezdték kutatni a fotóművészet eszközeivel, milyen egy igazi fesztivál-élmény. Odaálltak a Sziget bejáratához és öt nap alatt 79 fiatalt kértek meg, hogy üljön nyugodtan, szemben vagy profilban fél percnyit a kamerájuk előtt. Azért annyit, mert egy száz éve használt technikával rögzítették a portrékat: üvegnegatívra zselatint vittek föl, arra a fényérzékeny emulziót. A kontúrok elmosódtak, az alak gyakran bemozdult, por, bogár, szennyeződés hullott a felületre, a hibák az arcokkal együtt rögzültek. De ott maradt a tónusok lágysága, a finom részletek, a fekete-fehér árnyalatok gazdagsága. És az arcok. Mindenkiről csak a nevét, az életkorát és a származási helyét tudjuk meg a kinagyított fotókon. És ahogy a májusi nap visszaverődik a parkban a fotókat védő plexilapokról, a részletek egy része is eltűnik.

 
Annyi azonban átjön, hogy mindegyik portré egy különleges élmény köré épül. Kádár és Károlyi a Szigetre látogató fiatalokban a jellegzetes szubkultúrákat, a csoportkaraktereket kereste ? de a képekkel és az archaikus technológiával nem a különbségeket sikerült megragadniuk, hanem éppen a közös vonást. Azt, amiben egy tizenéves magyar lány és egy harmincas holland nő 2009 augusztusában a Sziget Fesztiválon az örökölt, tanult és fölvett minták mellett is nagyon hasonlónak látszik. Mindegyik alak egy törzsi rituálé hőseként jelenik meg. A kalapos, komor

srác, a punk, a kifúrt orrú tini, a lobogó hajú asszony, mind egy halálosan komoly, ősi mintákra épülő szertartás részének látszik. A hosszú exponálási idő, a neutrális beállítás eredményeképpen a lefotózott személyekről nem hullik le a saját történetükből származó egyéni mozzanat, de csak egy változatos kelléktárat jelent, a figura indíttatását jelképező körülményt. Epithethon ornans, eposzi kellék, mint a görög mitológiában az istenek attribútumai.

 
A projekt folytatásaként a két fotós megnyitja a phasebook.hu internetes közösségi oldalt, ahol a szereplők a portréjuk mellé feltölthetik magukról, amit ebben a virtuális csoportban fontosnak tartanak. A fesztivál így hosszú távú közösségformáló erővé nő, a Sziget-élmény utóhatásai továbbvihetők. Talán arra is lesz felület, hogy a portréalanyok visszajelezzék, hogyan fogadják el a róluk készült fotókat. Hogyan változtatja meg az énképüket, mennyire lehet az identitásuk része ez a kivételes élményhez kötődő, a kézműves technikának és a fesztivál-élménynek köszönhető kivételes saját arc.