Villódzó, tarka foltok sokaságát látjuk, valahogy olyanformán, mint egy színes álomban. Főleg a vörös, kék, sárga foltok kápráztatnak el bennünket az erős sugárzásban, s csak később rajzolódnak ki a motívumok. Vén Emil száz éve született, s testi mivoltában tizennyolc éve nincs köztünk. Neve jól cseng a XX. század művészetét ismerők előtt, s most a centenáriumi évben életének fontos állomásain, Makón, Hódmezővásárhelyen és Budafokon is rendeznek kiállítást képeiből. |
La Seine halásznegyed |
"Hosszú élete során sokat és sokfélét festett - írja Feledy Balázs a Vén Emilről megjelent katalógus előszavában -, de most, ahogy visszapillantunk hat évtizedes munkásságára, azt állapíthatjuk meg, hogy a vitalitás, az életszeretet festője volt. Olyan festő, aki a maga által kialakított egyéni felfogásban épp olyan elmélyülten közelített a tengerpartok élményéhez, a portrék megfestéséhez, mint egy csendélethez vagy éppen enteriőrhöz." |
Velence (Marco Polo háza) | Velencei részlet | |
Vén Emilnek kitüntetett helye van a XX. század expresszív erejű koloristái között. Kétségtelen, hogy formanyelvének legjellemzőbb vonása a színek virtuóz kezelése, melynek révén bámulatos hangulatteremtő erővel jeleníti meg az egymástól oly különböző mediterrán és magyar vidékeket. Ugyanakkor vannak képei, melyek egy mélyen gondolkodó, filozófiai mélységekben elmerülni képes alkotót mutatnak. A Bartók-portré - a zeneköltő megidézése mellett - a zseniális életmű monumentális voltára is utal. Vén Emil megfestette Radnótit (1971) és József Attilát (1974) is - s míg az utóbbi személyiségéről ma már sokkal többet tudván talán másképp képzeljük el alakját, addig Radnóti telitalálat. |
Einstein | Radnóti | |
A két kezét ölébe ejtő, gondolataiba mélyedő férfi meghitt melegséget árasztó megjelenítése a költő lírájának lényegét fejezi ki. Hasonlóan nagy hatású Einstein arcképe: a tudósé, aki tudja, hogy minden új bizonyosság kérdések tömegét szüli, ezáltal halad előre a világ. E kép által is megértjük Vén Emil művészetét: a technikai tudás, a színek teljes skálájának magabiztos, professzionális birtoklása az emberi lélek mesteri ábrázolásával párosul. |