Színes mesék, sötét mesék
Lent a színes olajképek között egyértelműbben ragyog fel a meseszerűség, a csodavárás. Absztrakt kompozícióin egy-egy szín uralkodik, királykék, sárga vagy rubinpiros, ritkán fordul elő két vagy három szín egyenrangú pozíciója. Töredezett kubista formákból, egymásra rétegzett síkokból szervezi a felületeket, néha pasztózus ecsetvonásokkal, sűrűn belemélyedve a festékbe, mintha a föld barázdája volna. Máskor hegyek kontúrjait látjuk, melyeken áttör valami földöntúli fény, de ha jobban elmélyedünk a vonalak szövevényében, mégis inkább emberi testek bontakoznak ki a hegyformákból.
Ugyanakkor a meseszerűség ebben az autonóm festői világban keserű tapasztalatokat is hordoz. A tiszta mese, a tiszta emlék mindig párosul a jelen tapasztalataival. Ambrus vásznain a legfeltűnőbb az, hogy sem egyik, sem másik nem jut főszerephez. Valójában mindig absztrakt és figurális ábrázolás határán jár, mindig beleláthatunk egy-egy emberi alakot a tájkép fragmentjeibe, a köveken néhol egy láb jelenik meg, másutt asszonyi testté olvad az égbolt, átsüt a nap az arcon és a törésvonalak, finom repedések vérerek módjára hálózzák be a kép felületét.