(MTI) - Páva Zsolt, Pécs polgármestere a tárlat helyszínén, a Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumának dísztermében tartott pénteki sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy a kiállítás a pécsi Európa Kulturális Fővárosa program egyik egyedi és valószínűleg megismételhetetlen fő eseménye, amely nem jöhetett volna létre a debreceni Déri Múzeum nagylelkű felajánlása, közreműködése nélkül.
A politikus megjegyezte: a trilógia bemutatásával Pécs másodszor tiszteleg a magyar művészettörténet egyik legnagyobb alakja előtt, hiszen az Amerikában élő magyar üzletember, Pákh Imre gyűjteményéből összeállított Munkácsy - Képek Amerikából című kiállítássorozatnak 2006-ban a Dunántúl legnagyobb városa is egyik állomása volt. Páva Zsolt örömének adott hangot, hogy a négy évvel ezelőtti pécsi Munkácsy-tárlat sikere és a trilógiát megelőző mostani várakozás azt jelzi: ma is jelentős az igény és az érdeklődés a komoly művészeti értékek iránt.
Szentkirályi Miklós, a Szépművészeti Múzeum főrestaurátora arról szólt, hogy az Ecce Homo, a Golgota és a Krisztus Pilátus előtt tizenhat év munkásságát öleli fel, s e monumentális alkotások Munkácsy legjelentősebb bibliai témájú festményeinek tekinthetők. Kitért arra, hogy közülük az Ecce Homo azért is különleges, mert ez volt a művész utolsó képe, melyet már nagyon betegen készített.
Gamus Árpád, a Pécsi Galéria vezetője elmondta, hogy a trilógiát október 31-ig, hétfő kivételével minden nap délelőtt tíztől este hat óráig láthatja a közönség. A kedvezményes belépők 1000, a teljes árúak 1500 forintba kerülnek. A vezető reményét fejezte ki, hogy a látogatók száma eléri a négy évvel ezelőtti Munkácsy-kiállításét, a képekre akkor hatvanezren voltak kíváncsiak.
A szervezők korábban elmondták: a három alkotás kölcsönadásához mindegyik tulajdonos - Hajdú-Bihar megye önkormányzata, Pákh Imre műgyűjtő és a kanadai Hamilton Galéria - is hozzájárult. A megállapodás jelentős, mert bár a Golgota és a Krisztus Pilátus előtt című festményt az elmúlt években többször szállították a tengerentúlra és vissza, az Ecce Homo nyolcvan éve nem hagyta el a Déri Múzeum falait.
Mindez kevés lett volna a kiállítás megszervezéséhez. Pécs mintegy harmincmillió forintot költött arra, hogy eleget tegyen a tárlat szigorú feltételeinek. A Pécsi Galériának át kellett alakíttatnia az egyedüli helyszínként szóba jöhető gimnáziumi dísztermet. A szerződésben különböző műszaki, klíma- és biztonsági berendezések elhelyezését írták elő, a falakat pedig a legjobb hatás elérése érdekében angolvörösre festették. A képek védelme érdekében a teremben állandó 20 Celsius-fokot és 50 százalékos páratartalmat szükséges biztosítani, a műkincsekre éjjel-nappal őrök vigyáznak.
Korábban: