Szűzek utolsó tánca a Duna Galériában

Képző

A Szűzek utolsó tánca címmel kiállított kép szinte vonzotta a verniszázs közönségét; a bordó, vérpiros, ciklámen minden árnyalatában pompázó akvarell valójában szétfutó, szabálytalan, zabolátlan hullámmotívumok sokassága. Mindezt úgy komponálta meg Ikafalvi Farkas Béla, mintha élő, hús-vér gyönyörű szép lányok, lenge táncot lejtenének.

Ikafalvi Farkas Béla egyike azon művészeinknek, akik szuverén festőegyéniségként a korábbi korszakai olajtechnikáját nagyrészt akvarellre változtatta, s az ehhez párosuló motívumvilág festői feldolgozását magas szinten képes megjeleníteni. Mint kiváló akvarellista temperát, pasztellt, színes cerúzát- ezeket a sokak szerint feminin anyagokat - keveri mesterien.

"A színek a fény tettei és szenvedései" - idézte Goethe gondolatait Szamadám György a kiállítás megnyitón, mellyel azt kívánta az egybegyűltek előtt érzékeltetni, hogy Ikafalvi Farkas Béla a szín és fény technikájával úgy "játszik" mintha tükörből látná a világot.

A művész ugyanúgy tud a kontrasztos festői felületekkel bánni, mint a lágy színösszeolvadásokkal operálni. A zsoltárok zengjetek, a Keresztről, az Élet című karakteres munkáiban éppúgy tud meghökkentőt, érdekeset festeni, mint a lágyabb vonalakkal kifejező Szent Anna tó, vagy a Gátak nélkül című képein.
Racionális és szubjektív elemek szövik át meg át látomásait. A gyakorta visszatérő folyó motívum széles, stilizált ívvé egyszerűsödik. A festő nagyszerűen ért ahhoz, hogyan lehet a különféle atmoszférikus közeget (köd, pára, szikrázó napfény, derengő félhomály) ábrázolni. A művész kalauzol egy olyan világba, ahol a szín, a harmónia, a víz, a fény egységes egészet alkot.