Találkozás a Kalitkás nővel

Képző

(MTI) - Ernst Wastl galériatulajdonos az MTI kérdésére közölte, hogy a bemutatott Rippl-Rónai kép 76,2 centiméter magas és 54,6 centiméter széles. Az újságírók láthatták, hogy egy fekete kalapot és fekete hosszú ruhát viselő, sötét hajú nőt ábrázol, amint kezében egy zöld kalitkát tart, benne sárga madárral, előtte pedig egy barnás színű, fából készült szék. A nőnek csak a profilja és kézfeje világos. Az alkotás modellje - akárcsak a Magyar Nemzeti Galériában látható azonos című festményen -, a művész akkori élettársa és későbbi felesége, a francia Lazarine Baudrion volt.

Korani Eleni, a galéria másik tulajdonosa az MTI-nek elmondta, hogy a nemzeti kincsnek számító olajkép - a szabályok szerint - egy évig lehet itthon. Ezalatt az idő alatt restaurálják és a Nemzeti Galériában tanulmányozzák. Talán őszre megváltozik az általános forgalmi adóról szóló törvény és nem 20 százalékot - vagyis mintegy 24 millió forintot - kell kifizetniük a kép után, hanem csak öt százalékot, mert a törvény kimondja, hogy az ÁFA összegét mindenképpen a tulajdonosoknak kell leróniuk. A Kalitkás nő I. című olajkép biztosítási díját az Uniqa biztosító állja.

Az MTI kérdésére Csernitzky Mária művészettörténész, aki az aukció előtt tanulmányt készített a műről, elmondta: a munka azért fontos, mert Rippl-Rónai kísérletező korszakából származik, amikor a festő a Munkácsy iskoláról átváltott egy új stílusra. Nem vázlatról, hanem befejezett műről van szó, a nemzeti galériában őrzött kép variációjáról.

Ernst Wastl megmutatta, miként restaurálták a festményt amerikai módra: a kép hátoldalán a négy sarokban rugókat helyeztek el, ezzel feszítették ki a vásznat. A művészettörténész a módszer alkalmazását sajnálatosnak nevezte, mert azzal, hogy a keretre új hátsó borítást tettek, sok fontos információ eltűnt, például az első kiállítás pecsétje.

A műről azt tudni, hogy a festő először a párizsi Palais Gallierában állította ki 1892-ben, majd később a Magyar Nemzeti Galériában őrzött végső változattal együtt több más kiállításon is szerepelt a 19. század fordulóján. Elsőként Mayer Mór vásárolta meg 1906-ban, majd az olajkép 1947-ben az Egyesült Államokba került.

A Rippl-Rónai kép új tulajdonosai remélik, hogy az egy év alatt sikerül rendezni a mű sorsát. Tárgyalások kezdődtek arról is, hogy a képet a restaurálási munkálatok után, a rendelkezésre álló év fennmaradó részében kiállítják, és a magyar közönség is megcsodálhatja.