Tárlatvezetés rajztanároknak

Képző

A Magánügy? projekt állásfoglalás arról, hogy a kortárs képzőművészet milyen nyelvezetet használ a személyes és az általános közti szembenállás, tartalmi ellentmondás áthidalására. A művész belső saját-életének visszatükrözése és a társadalmat érintő problémák közti szakadék látszólagos, mert az élmények és tapasztalatok feldolgozása, illetve a valóságkép kiterjesztése egymásból fakadó folyamatok. A kultúra kontextusában létrejövő önreflexió célja a művész pozíciójának meghatározása és körülírása, megosztása a befogadó közönséggel. A személyesség meghatározása a közösségi modellek megfejtéséhez és karakterük kutathatóságához járulhat hozzá. A képzőművészet igen sokoldalú eszköztárral rendelkezik az "én" mibenlétének megnevezéséhez. A Magánügy? alapvetően azt a kérdést teszi fel, hogy a lehetőségek között melyek azok, amelyek megtartják a művész szubjektív élményanyagát, ám ezen túlmutatóan egy olyan műtípus létrejöttéhez járulnak hozzá, amely képes az önreprezentáció csapdáján felülemelkedve a tágabb körű kommunikációra. A kiállítás kisebb műfaji keresztmetszetben mozogva tesz kísérletet a lehetőségek áttekintésére; - választott médiumai a rajz, a grafika, az installáció, a film, a fotó, a videó és a festészet. Felépítésében, az installálás módjában a rendelkezésre álló terek/eszközök/anyagok újszerű használata, participatív szerveződése, (ön)reflektív szemléletmódja jelenik meg. A "Magánügy?" a személyes- és köz áthidalásában ügyet lát, aminek egyik lehetősége a művészet intézményes megjelenésében rejlik. Konstrukciójában a Műcsarnok mint intézmény közvetítő felületté válik, amely a művész "ügyének" továbbítójaként juttatja el a perszonális megnyilvánulást a köz, azaz a közönség felé. Miközben feltárja egy modellértékű működés, alkotói stratégia belső struktúráját, igyekszik hozzásegíteni egy jellegzetes gondolkodásmód más attitűdből történő észrevételéhez és befogadásához. "Médiumként" pedig a kiállítás olyan munkákat állít a nyilvánosság elé s tesz láthatóvá, amelyek más intézményi keretek között ismeretlenek, vagy csak igen szűk körben élvezhetők. Kurátorok: Készman József, Molnár Edit, Páldi Lívia, Petrányi Zsolt A kiállítás helyszíne: Műcsarnok, Budapest XV. Hősök tere Kép: Kerekes Gábor: Sátor (Chill-out), 2005, újrahasznosított hulladék, posztamensek