Téli Tárlat Bereczky Lóránd ajánlásával

Képző

Bíró Antal művészetét itthon nem nagyon ismerik, és a kiállítás különlegessége éppen az, hogy mostani festményei életének párizsi periódusában készültek az 1950-es - 1968-ig. Ez művészetének legjelentősebb, legérettebb korszaka, amelynek képei a Jeruzsálemi Israel Múzeum Bergman gyűjteményét képezték, majd Jacob Gildor szervezésében a Gilden's Arts-szal közösen, először itt és most állították ki, szülőföldjén Magyarországon kezdve el kiállítás sorozatukat. Változatos életút áll Bíró Antal mögött. Világot járt, itthon nyomorogva tanuló - Szőnyi növendék -, aki később befutott festővé vált a világ minden táján. Ezt a változatos életutat követik képei is. A magához szigorú ember, aki a festési technikát alárendeli a hangulati és filozófiai megnyilatkozásoknak, és képein az érzelmi, hangulati, gondolati szférát uralja a festői bravúr fegyelmezett, mégis ösztönösen alkotott műveiben. A mostani kiállítás, stílusában változatos művészt mutat be nekünk, aki akár az absztrakt, akár a konkrét, akár a gyermekrajzok világát idézi fel, mindegyikben otthon van, mindegyik hiteles, igaz és színvonalas. Színvilága is alkalmazkodik az megjelenített gondolatokhoz, az amorf formavilágban, a lila-sárga ölelkezése, a konkrét világban, csíkos luftballonok egymásba tolódása, színekkel, csíkokkal, de fegyelmezett vidámsággal, az elvont Szférák zenéjében a kékek, feketék és pirosak egymásba olvadása és szétválása jelzi sokrétű tehetségét Bíró Antalnak. J. Miro-nak ajánlott művei magas színtani és kompozíciós technikai tudását képviselik. Parrag Emil művészetét szintén a fejlődés sokszínűsége hatja át. Domanovszky Endre tanítványaként kezdet pályáját, ezért korai képeit a letisztult csendéletek színeinek párbeszéde jellemzi, a síkban ábrázolt egyszerű tárgyak, egymásfölé kent festékrétegei harmonikus világot mutatnak. Ebből a periódusból lépett a non-figuratív tendenciák felé, majd az absztrakt expresszionizmuson át, az automatizmus irányzatától ért el a gesztusfestészetig. Ez a radikális változás, zárt formákat hozott magával technikailag. Ideológiailag az értelem helyett az érzelmek befolyásolására törekedett, központba állítva az "ént", mint az egyetlen hiteles személyiséget. A hetvenes éveket jól jellemző festékcsurgatásos művei után a nyolcvanas években, a Vasarely nyomán készített prizmatikus op-art és síkkonstruktív képei dominálnak. / Tavasz, Nyár, Ősz, Tél /. Ezt a neo- naturál korszaka követi, ahol tiszta síkmértani építkezéssel alkot, a szín tónus különbségei és a formai variációk rendszerével alkot virtuális természeti látványokat./ Szigetek a görög tengerparton / Futásfalvi Márton Piroska is izgalmas festőegyéniség. Változatos pályája, hol a népiesebb irányzatok, zsánerképek, hol a szociográfiával dúsított életábrázolás, hol az urbanizált világ vagy erdélyi utazásának hatására festett tájképei és életképei jellemzik, a női művészi egyenjogúságért harcoló festőművésznő munkáit. Mártonfalvi Benke Márta festményeit a magyar alföldi táj, a falvak, a természet és a természeti formákhoz való mély emberi kötődés jellemzi . / Virágos nyári rét, A világ tetején / A személyes belső fűtöttsége izzítja át képeinek taralmát és tölti meg érzésekkel, átszínezve vele a képeket. Legújabb munkáiban a perspektíva kérdéskörét feszegetik képei, amelyekben festékcsíkok hullámoznak telt komplementer színek expresszív erejével megkomponálva. Mersits Piroska mestere Bernáth Aurél volt. Képein a melankolikus kék és lila nyomasztóan borús hangulata sugárzik, még ha festményeinek témája csendélet, zsáner, vagy akár esküvő. Álomszerű kompozícióinak szimbólum rendszere, olyan alapmotívumokból táplálkozik, mint falusi utcák, kapuk, kertek, szobrok, kopasz fák, amelyek olyan expresszív festői világba ágyazódtak, amelyek a lélek tájain barangolnak. A valós tájak így válnak szimbolikussá, értelmezhetővé, és teljessé. Egy sok dimenziójú művészt ismerhetünk meg benne, aki ösztönök, érzelmek, szokások és hiedelmek mélyrétegeibe visz bennünket, látomásos művészetével. Az Abigail Galéria Téli Tárlatán bemutatott művészek egyben hasonlítanak egymásra. Mindnyájan igen magas színvonalat képviselnek a képzőművészet területén. Vajda Ildikó/Artnet A festmények megvásárolhatók. A kiállítás helyszíne: Abigail Galéria Budapest, V. Pesti Barnabás utca 4. A kiállítás megtekinthető: 2005. február 15. - március 4.