A művészettörténész hangsúlyozta, fontos, hogy manapság újragondolják a messianizmust és Európában a politikai tradíciókat is központba helyezzék.
Az augusztus 13-tól látható tematikus kiállításon több mint 120 művész több mint 200 munkáját tekinthetik meg a látogatók. Gulyás Gábor, az intézmény igazgatója elmondta, a tárlatra nem művészeket, hanem munkákat válogattak. Kiemelte, ez a kiállítás fordulópont a Modem életében, "olyan vonal, amit a múzeum a jövőben szeretne követni", vagyis ezentúl nem kész kiállításokat, hanem kizárólag az intézmény által szervezett tárlatokat kívánnak bemutatni.
A Messiások témája a megváltás, a messianizmus, vallásos és profán tapasztalata a huszadik század nyugati kultúrájában. Gulyás Gábor szerint ez olyan téma, amelyről az emberek többsége lehetőségei híján egyáltalán nem gondolkodik. A kiállítás kivételes alkalmat teremt, hogy a látogató elmélyüljön ezekben a kérdésekben.
Az igazgató kifejtette, a Messiások nem akar vallási kiállítás lenni, annak ellenére sem, hogy a téma óhatatlanul vallásos kontextusokat érint, ugyanakkor nem akar ateistának sem mutatkozni.
"Nincsenek igazán provokatív művek. Bár a provokáció nagyon fontos eszköze a művészetnek: ennek a fajta művészetnek az a célja, hogy kizökkentsen bennünket a mindennapokból, tudjunk szembesülni olyan kérdésekkel, amelyekkel egyébként nem foglalkozunk. A provokáció erre nagyszerűen alkalmas. Mi azért nem közlünk ilyen szempontból provokatív műveket, mert nem lenne stílszerű, ha a vallási érzékenységét sértenénk bárkinek" - fejtette ki Gulyás Gábor.
A kiállításon olyan alkotók művei szerepelnek, mint Picasso, Chagall, Warhol, Dalí, Munch, Serrano, Munkácsy, Csontváry vagy Gulácsy. Először látható Magyarországon Georges Rouault Keresztrefeszítés című, 1939-ben készült festménye. Bemutatják Odilon Redon Krisztus a kereszten című, 1910 körüli olajképét, az angol Francis Bacon Triptichonját és Szervátiusz Tibor Dózsa György alakját ábrázoló négyméteres vörösréz szobrát is. Az olaj-vászon festményeken túl több videómunka, grafika, installáció, szobor és fotó is szerepel a tárlaton.
A szervezők az ismert gyűjtők mellett 51 múzeum, például a párizsi Musée D'Orsay, a moszkvai Tretyakov Képtár, a finn, a cseh, a krakkói, a varsói nemzeti közgyűjtemények vagy a bécsi Belvedere mellett London és New York neves galériáiból kölcsönöztek alkotásokat.
A kiállításon a megváltás témaköre négy területen, négy szekcióban jelenik meg. Ezek a test és a megváltás kapcsolata, a halál és a megváltás kérdésköre, a történelem ígérete és a megváltás, valamint a megváltás keresztje.
"A test és a hús kapcsolata hagyományosan izgalmas kapcsolat a keresztény kontextusban is, de ami a testtel kapcsolatban történt az elmúlt fél évszázadban, az radikálisan újraértelmezte ezt a hagyományt - magyarázta Gulyás Gábor. - Megjelent és széles körben elterjedt a plasztikai sebészet, a klónozás, ott a sport, a divat - olyan fajta területei jelentek meg a test reprezentációnak, amik korábban nem voltak jellemzőek, és ezekre a művészet is nagyon izgalmas módon reflektált".
A szervezők a test szekciót két további fejezetre osztották: az első, bevezető részben klasszikus testreprezentációs műveket mutatnak be úgy, ahogy a huszadik század elejétől kezdve a művészetben megjelent. Elsősorban női testek, nagyon szép aktok, hátaktok láthatóak. A második rész a test belsejével, a test határainak megtapasztalásával foglalkozik, a body art provokatív ága mutatkozik itt be.
A halál és a megváltás szekcióban kiállított néhány műalkotás lehetővé teszi, hogy ezzel a témával kicsit másféle módon szembesüljön a látogató.
A történelem ígérete és a megváltás szekcióban először azokat műveket kívánták megjeleníteni, amelyekben olyan ideológiát dolgoztak fel, ahol a messianizmus nagy szerepet játszott: ilyen például a fasizmus vagy a kommunizmus.
"Később be kellett látni, hogy a messianizmus az egész nyugati történelemben jelen van, ezért kitágítottuk ezt a koncepciót, így kapott kiemelt szerepet a Dózsa féle parasztháború is" - magyarázta Gulyás Gábor.
A harmadik szekcióból egy szakrális folyosó vezet a negyedik, a Megváltás keresztje címet viselő területre, amely a nyugati keresztény megváltástörténet toposzait reflexív módon feldolgozó művekből áll.
A kiállítás pénzügyi hátteréről az igazgató elmondta: a marketingköltségek mindegyike médiatámogatás. Ez hozzávetőlegesen 150 millió értékű. A média- és a szponzori támogatáson túl az üzleti tervben 96 millió forint szerepel, ez az összeg nyolcvanezer látogatóval megtérül. Ekkora látogatószám az igazgató számításai szerint reális. A szervezők a legtöbbet a tárlat szállítására és a biztosítására költöttek, a műtárgyszállításra közbeszerzést írtak ki. A Messiásokat hét biztosítótársaság biztosítja.
A Messiások december 31-ig látogatható, 12 éven aluli gyerekeknek nem ajánlott, "radikalizmusa" miatt.