Többszörös személyiség - Bartha József dupla-képei

Képző

Bartha József munkáiban fontos szerepet játszanak a társadalmi és individuális identitásképzés mechanizmusai, illetve stratégiái. Marlboro Country (2003) és Recycling (2004) című műveiben például arra a jelenségre mutat rá, miszerint önmagunk kifejezése és megvalósítása manapság gyakran különböző fogyasztási cikkekkel kapcsolódik össze, melyekben a szabadság és az individualizmus csupán reklámfogásként van jelen. A Marlboro Country-ban szünet nélkül füstölt cigaretták, csakúgy, mint a használt női harisnyák, amikből a Recyclingban egy asszony új párat köt magának, gyárilag előállított tömegtermékek. Bár az egyiket a másik cigaretta után szívó férfiak köre kimondottan derűs, vidám "cowboy-hangulatot" közvetít, az eszme pedig, hogy egy, már a szemétre dobott használati cikkből még egyszer valami szép születhetik, mindenképpen hordoz pozitív gondolatokat, mégis: mindezekkel párhuzamosan az emberiség rabszolgasorba való süllyedését ábrázolja, légyen szó függőségről, avagy szépség-rögeszméről.

2003-ban Bartha Doubled images. I'm always someone else címmel kétrészes fotómunkák sorozatát kezdte meg, melyeken ugyanazokat a szereplőket fényképezte; az egyik képen azonban a szereplők a másik ruháját és tartását veszik át. Van olyan kép is, ahol a képek közül az egyik utólagosan tükröződik vissza, minek következtében minden, egészen a szereplők arcáig, teljes mértékben a tükörképeknek felel meg. Bartha alapos pontossággal alkotja meg a képeket, egyfajta optikai visszacsatolási effektust hoz létre, a képi információk egymással való keresztezése pedig állandósult oszcillációkká alakul át. Az egyszerű ruhacsere által válik világossá: az emberekről alkotott képünket nagy mértékben a külsőségek alakítják. Az öltözködés régóta több annál, mint testünk egykori praktikus-szükségszerű befedése, segítségével egyéniségünk, karakterünk és világszemléletünk jut kifejezésre. Leginkább a nyugati fogyasztói társadalmakban alakult ki megannyi lehetőség az öltözködés általi egyéni kifejezésnek, az elmúlt időben pedig a stílusok legkülönbözőbb palettája sorakozott fel. A globalizmus-ellenes, a csajszis, az üzletember, a deszkás, az individualista, a kokott avagy a sportos megjelenés csupán néhány példa a sok közül, amikhez majd folyamatosan újak és újak csatlakoznak még. Az öltözködés és a külső jelzők mindenkor felcserélhető individuális mivolta mellett Bartha képei ugyanakkor valami másra is felhívják a figyelmünket. Nem csupán játékos próbálgatásról, a különböző öltözetek kontextusfüggő, s az azzal kapcsolatos viselkedések felcserélgetéséről van szó, hanem arról, hogy ruhák felcserélésével hirtelen több, mint két ember lesz látható - élettörténetek, melyek az öltözködés és a külső attribútumok segítségével, a ruházattól a viselkedésig leírhatóvá vállnak. Az a kérdés pedig, hogy melyik öltözék eredetileg melyik személyhez tartozik, nem annyira érdekes, mint az, hogy belássuk, tulajdonképpen mindkét variáció lehetséges. Más személyek bizonyos attribútumai átvételével a szereplők részben saját maguk is transzformálódnak, amit aztán meg is próbálnak közvetíteni: személyes élettörténetük fejlődése közel sem annyira szigorú momentum és magától értetődő, mint ahogy azt gondolná az ember. Az emberi élet nyitott marad a születésnél - erre próbál rámutatni Bartha -, mi pedig életünk végéig magunkban hordozzuk a vágyat, hogy valaki más lehessünk.

Ezzel pedig ismét egy ígérethez érkeztünk, miszerint nem fáradhatunk bele saját világunkba, hisz az folyvást újat és újat hoz a számunkra. Képeivel Bartha ezen mechanizmusokat mutatja meg nekünk. A Doubled images szuggerálta felcserélhetőség és véletlenszerűség érdekes következménye, hogy nem létezik semmiféle értékelés, ugyanis mindenki a mechanizmusok része. Művészként Bartha egy kalap alá veheti szereplőit. Emberként viszont ő is csupán egy véletlenszerű élet megtestesítője, ami más körülmények között akár egészen másként is alakulhatott volna. - Oliver Kielmayer (Oliver Kielmayer írása eredetileg a Praesens 2005/4 számában jelent meg. Forrás: Liget Galéria) A kiállítást Lázár Eszter nyitja meg 2006. január 12-én 18 órakor A kiállítás helyszíne: Liget Galéria, 1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 5. A kiállítás megtekinthető: 2006. január 12. - február 2. Kép: Bartha & Kielmayer