|
Ez a nagyméretű kép-fal áldozatok és bűnösök történeteit sorolja, mint valami óriási ikonosztáz, apró négyszögekbe zárt elemei egyetlen nagyívű narratíva pillanatai. Csakhogy nem bámulhatjuk kívülállóként, nem mélyedhetünk el puszta nézőkként a gondolatritmusok, történet-szekvenciák keresgélésében ? mert a kiállítás megnyitóján Horváth Éva Mónika majdnem egy órán át ragasztgatja a tojásokat a rajzokkal teletűzdelt fal előtt, hogy aztán Buday Enikő táncosnővel együtt szétzúzzák azokat, kiloccsantsák nyers tartalmukat, végül lassan végigfeküdjenek az egész legyilkolt tojás-világon. Az érzékenység felkorbácsolásához a tojástól csöpögő női haj mellett Menyhárt Jenő és Másik János kitűnő duója is hozzájárul; a fekete háttérben összezsúfolódott közönség az egyórányi performanszban mégis inkább mozgó festményt érzékel, mint táncot, zenét vagy bármi mást. A nyers matériával érintkező nők mozdulatai ugyanazokat a gesztusokat elevenítik meg, mint amelyek a háttérben, az ikonosztázon ismétlődnek. Születés, szerelem, vágyakozás, pusztulás, ölés és szenvedély, átalakulás és szétroncsolódás mítoszai sűrűsödnek a tojásokban.
|
Horváth Éva Mónika három éve, egy hasonló témájú performansszal mutatkozott be a Gödör Klub aulájában. Most továbbgondolta a motívumot és jó érzékkel sokszorozta meg az érzékelés különböző területein. A képlékeny szimbólumok így fölerősödnek, a látvány egyszerre kép és szobor, film és színpadi jelenet, totális összművészet, amelyben az egyes műfajok nem egymás mellett, hanem ugyanazokban a megjelenési formákban élnek. Valami mély titok van ebben a művészetben, egy teljes kitárulkozás hologram-szerű víziója, ami már nem is kívül, az érzékelhető dimenziókban működik, hanem belül, az ösztönök alig feltérképezett birodalmában.