Mindössze tizenkét falikép, hímzés fogadja a látogatót, aki Torma Anna munkáira kíváncsi. Van köztük 80x80-as és másfélszer két méteres is. Van, amelyiknek a Rózsa és liliom vagy a Játék esős napokon címet adta, de több is van, amely Bestiarium néven van kiállítva. A latin bestiarum középkori állatkönyv volt, amelyben mesés állatok tulajdonságairól, allegorikus sajátosságairól írtak. Képzeljünk magunk elé egy szép és fiatal nőt, amint az információs társadalom globalizált világában otthon ül, és naphosszat tűvel és cérnával babrál - hímez -, vagy ismeretlen, múltbéli emberek által készített textilek foszló darabjait illeszti egymáshoz új egésszé. Ahogy Keserű Katalin is fogalmazott: ez lehet akár élő anakronizmus is, meg nem is. Elsősorban azért nem, mert Torma Anna minden műve globálisan érthető információ a figyelemről, arról, ahogyan élünk. |
Nálunk a patchwork (foltvarrás) térhódítása óta sokan (s nemcsak a szakma és a kritikusok) fenntartásokkal fogadják a "nem klasszikus" textilmunkákat. A textillel művészi szinten munkálkodók különleges helyet alakítottak ki nálunk a 60-as években, amikor a szocreál és a rejtett modernizmus mellett alternatív helyszíneken megjelent a pop és a conceptual art. Nekik is köszönhető, hogy leomlottak a falak az iparművészet és a képzőművészet között. Az addig művészeten kívüli textilművészet egyre inkább elfogadtatta magát. |