Új megvilágításba került Raffaello remekműve

Képző

(MTI) - Az olasz sajtó igazi felfedezésnek értékeli a Raffaello-képen végzett vizsgálatok eredményét. Arturo Carlo Quintavalle művészettörténész úgy fogalmazott, hogy a firenzei Pitti palotában őrzött festmény röntgensugaras átvilágítása újraírta az itáliai művészet történelmének egyik jelentős fejezetét, de legalábbis három generáció óta kutatott talányra adott választ.     

 
A művészettörténészi szakma a XIX. század eleje óta igyekszik megfejteni, miért került éjfekete háttér A nagyherceg Madonnája (Madonna del Granduca) néven ismert festményen a gyermekét karján tartó Szűz Mária mögé. A Raffaello által 1505 és 1507 között festett és hasonló jelenetet ábrázoló valamennyi másik képen a Leonardót idéző tájkép díszíti a hátteret. Quintavalle többek között a berlini Staatliche Museen képtárában őrzött Madonna Terranuova és az Uffizi-képtárban látható Madonna a stigliccel című festményt említette.     
 
Az Opificio delle Pietre Dure firenzei restaurálási központ laboratóriumában előtűnt az, amit Raffaello eredetileg festett az alakok mögé: egy szoba belseje, egy balkon párkánya, mögötte tájkép körvonalaival. Feketével a XVII. században fedték le, talán a reneszánsz eredeti megrongálódása miatt. Erre utalna az is, hogy a festményhez használt fatábla rövidebbnek tűnik, talán később levágtak belőle egy darabot.     
 
Az egyelőre nem dőlt el, mi legyen a fekete háttérrel, meghagyják vagy restaurálják Raffaello eredeti hátterét.