Az unalom halála

Képző


munnkacsymuzeum_bekescsabad_leh20080117001.jpg
Petrovszki Zoltán, a Kis Jeanne című kép restaurátora. Közel egy évig tartó munkálatok során és majdnem 400 millió forint ráfordítással felújították a világ legnagyobb Munkácsy-gyűjteményével rendelkező békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeumot. A megnyitón bemutatták a Kis Jeanne című festményt is, amelyet közadakozásból vásároltak meg.

Az első benyomás meghökkentő. Ritkán fordul elő hazai múzeumokban, hogy már az előcsarnokban földbe gyökerezik az ember lába, itt mégis ez történik. Ugyanis vörösben úszik a békéscsabai Munkácsy Múzeum fogadótere, az épület első két helyisége. Nehéz mozdulni, az elegánsan távolságtartó, higgadt klasszicista külső erre nem készít fel. Talán Munkácsy szalonképeihez dukál ez a környezet - morfondírozom -, hiszen a fotók alapján hasonlóan fullasztó hatású lehetett párizsi palotájának műterme is. Ez a múzeum ugyan nem kizárólag a festő szentélye, de tagadhatatlan, hogy hírnevét neki köszönheti, talán ez motiválta a merész színválasztást. Beljebb lépve helyre billen az egyensúly, s még jó ideig nem tűnik fel a falak színe, hiszen az épület elsősorban a békés megyei muzeológia központja, s ezt a további termek kiállításai méltóan reprezentálják.

 

Új szárnnyal bővült a bemutatásra szánt tér, mivel az irodák elköltöztek, így a kiállítások alapterülete jócskán megnőtt. Leglátványosabban a helytörténeti gyűjtemény, és egy különlegesnek számító természettudományi ág, a malakológia bemutatása kaphatott így az eddiginél nagyobb hangsúlyt. A legkülönfélébb csigák és kagylók lepik el a vitrineket, a 3840 literes akvárium pedig a vízi világ védett fajtáinak nyújt lakóhelyet.

 
Szinte mindegyik terület tartogat valamilyen meglepetést, a napjainkig ívelő történeti részt például üvegpadlón járhatjuk végig, mely alatt térképek rajzolják ki az aktuális állapotokat, a honfoglalás-terem közepét pedig egy jurta foglalja el. A termekben érintőképernyős információs terminálok segítik a tájékozódást, ami nemcsak a diákoknak, de az idősebbeknek is nagy élmény. Az egyiknél éppen egy fehér hajú néni időzött, láthatóan élvezve a mutatóujjával való dirigálást.
 

A nagyterem kiállítása a kezdetek előtt tiszteleg, az 1899-ben alapított múzeum legrégebbi kincseinek felvonultatásával. A századelős polgári életforma találkozik itt a népivel, s a kettő ütközése ugyanolyan erős, mint amilyen a valóságban lehetett az akkor még jobbára falusias hangulatú Csabán. A rangos városi magról a Fiume Szálló néhány megmaradt iparművészeti remeke és egy irodai bútoregyüttes árulkodik, a többség életmódjáról pedig a néprajzi gyűjtemény. Körben, a falakon frissen restaurált festmények, közöttük apró gyöngyszemként ragyog Orlay Petrich Soma - nem is olyan régen még sérülten raktárban szomorkodó - női arcképe.

 

Az új kiállításoknak nemcsak a projekt fő célkitűzésének, a XXI. század múzeumi elvárásainak kellett megfelelniük, hanem a közönségvonzó Munkácsy-anyaggal is fel kellett venniük a versenyt, hiszen Munkácsy pályája a közelmúlt kiállításainak köszönhetően, valamint a Kis Jeanne felbukkanása óta újra az érdeklődés középpontjában áll. A legjobbkor jött a svájci gyűjtő jelentkezése, aki mielőtt aukcióra bocsátotta volna a tulajdonában lévő Munkácsy-festményt, felajánlotta megvételre a békéscsabai Munkácsy Múzeumnak. Bár a szükséges 27 millió forint nem állt rendelkezésére dr. Szatmári Imre múzeumigazgatónak, mégsem zárkózott el az ajánlat elől, s a meghirdetett közadakozásból két hónap alatt összegyűlt a pénz. Ez az akció újra a festőre, s rajta keresztül a múzeumra fordította a közfigyelmet, s remélhetően sokan lesznek kíváncsiak az új szerzeményre, amely a többi festménnyel és a relikviákkal együtt az igen erős atmoszférát sugárzó, s itt érthetően és odaillően bordó színű Munkácsy-teremben csodálható meg. 

 
Újdonság, hogy életet kapott az alagsor is, itt részben folytatódik az állandó kiállítás, a többi helyiségben pedig a diákok verhetnek tanyát, még kerámiaműhely is várja őket. Külön erény, hogy a megnyitás napjára elkészült egy kiváló minőségű, egyáltalán nem tudományos igényű, ellenben látogatóbarát megfogalmazású ismertető füzet, amelyben hét indokot sorolnak fel a házigazdák, amiért érdemes megnézni az új Munkácsy Múzeumot. A pontok egyike: "Az unalom halála", vagyis hogy ez nem a megszokott, unalmas múzeum poros kiállításokkal. Valóban nem, győződjenek meg róla!