Utolsó vacsora Godot-módra

Képző

Messziről rögtön ismerős az elrendezés: egy hosszú asztal mellett tizenhárman üldögélnek, terített asztal, középen Jézus, mellette a tizenkét apostol. Az utolsó vacsora kompozíciója, jelentősége talán még annak is a retinájába égett, aki annyira nem lelkes híve a képzőművészetnek. A Godot Kávéházban megrendezett, Munkás 1/4 című fotókiállítás egyes darabjaihoz közelítve azonban rövidesen ráeszmélünk, hogy a parafrázisnak szánt alkotások a rajtuk látható humoristák szellemében igyekeznek súgni valamit. Ha úgy tetszik, Merjás Georgij öt szemszögből közelít tárgyához, a híres kép kortárs újraértelmezése csupán eszköz arra, hogy az öt különböző "munkás"-réteget egy hatodikon, a humoristákon keresztül szűrje át.
 
 
A képek mindegyike egyfajta gegként is értékelhető, mert bár a gesztusok, a kompozíció ismétlődnek a tizenhárom dumaszínházas humoristát megörökítő felvételeken, a kellékek és az asztalon sorakozó ételek az éppen ábrázolt "kaszthoz" igazodnak. Az apró, rejtett utalások önkéntelenül is mosolyt csalnak az ember arcára: az orvosokat, mentőket - sőt egy mentőhelikopter-pilótát is - ábrázoló vacsorajelenetben például a Jézus helyére ültetett, központi szerepet játszó Litkai Gergely szívére teszi a kezét. Ám ha jobban megnézzük, ujjai közül csupán a hálapénz kandikál ki. (Az asztalon külön figyelmet érdemel az automatás/büfés kávé.)
 
Egy másik képről olasz vándorzenészek bambulnak le ránk némi maffia-beütéssel, ezen a fotón - a többivel szemben - annyira nincs mit elemezni, apró részleteket keresgélni, ha csak nem a humoristák (köztük Bács Miklós, Csenki Attila, Dombóvári István, Felméri Péter, Hajdú Balázs, Kiss Ádám) megmosolyogtató arckifejezéseit, pózait. A kiállítás megnyitóján kiderül: a fő helyen kiemelt "Jézus-imitátor" Litkai Gergely éppen 33 éves, így ebben a minőségében a krisztusi pozíció kifejezetten illik hozzá. (Na azért talán mégsem kifejezetten, de az ő mimikája különösen jól érzékelteti, hogy ellentmondásosságában is mennyi humort képes koncentrálni egy ilyen sorozat.) Kérdés, hogy a felvételek értékeléséhez, működésbe lépéséhez mennyire szükséges ismerni a képeken apostolbőrbe bújt humoristák tevékenységét. Valószínűleg teljesen ismeretlenül is érzékelhető a humorba ágyazott társadalomkritika, de azért az sem véletlen, hogy a kiállítás éppen a Godot Dumaszínház helyszínén került a közönség elé.