Az üveg mesternője

Képző

A művésznő tanulmányait a Magyar Iparművészeti Főiskolán végezte, és a bécsi Lobmeyr cégnél üveggravírozást tanult. Mesterei között van Báthory Júlia, Mánczos József, Z.Gács György.
Legnagyobb hatással azonban férje, Scholz Erik festőművész volt rá, akinek halála után, 1995-től kezdett saját műhelyben dolgozni. Ahogy ő fogalmaz: "A halála után maradt űrt igyekeztem az alkotás új lehetőségeinek kutatásával betölteni és az ő szellemében átgondolni, mit is kellene előállítanom az anyagomból és a szellememből - szellemünkből."
Ennek megfelelően készültek az utóbbi évek alkotásai, amelyekből a kiállításon is láthatunk: a pszeudo-fossziliák, a rogyasztással készült színtelen táblaüvegek, vagy a rétegelt táblaüvegek applikációkkal.
Ezek váltották fel a művésznő életművében a korábbi hagyományos iparművészeti tárgyakat, a lámpákat, ékszereket, díszedényeket.

Kép - Pszeudo-fossziliák (színtelen táblaüveg, rogyasztás)

Vörös sárkány (színezett, bio-applikáció beégetve)
A hatvanas évek óta főként amerikai hatásra az üvegművészet technikája alapvetően átalakult. Az üvegfúvás elvesztette kizárólagos jogát.
Belépett a rogyasztás, a ragasztás technikája, valamint az utólagos és vegyes megmunkálás, ami különleges művészi kifejezést ad egy egyébként is különleges anyagnak, az üvegnek.
Dárday Nikolett kezdetben magányos kísérletezőnek bizonyult ezen a téren, de aztán a kilencvenes évek nemzetközi üvegművészeti szimpozionjain visszaigazolva látta saját törekvéseit, és ez bátorsággal töltötte el. Ma már, túl a hatvanon, autonóm és csak rá jellemző műveket alkot.