Valóságon alapuló képzeletbeli világokat mutatnak

Képző

halaszdaniel_mountparnafou.jpg
 Halász Dániel: Mount Parnafou
 
2009 a kreativitás és innováció európai éve volt. Ennek keretein belül hirdette meg az Európai Bizottság a "Képzelj el egy új világot!" című fotópályázatot, melyre 1500 hivatásos és amatőr fotográfus 5000 fényképet küldött be.
 
A nemzetközi szakemberekből álló zsűri, melynek tagja volt Kőrösi Orsolya, a Mai Manó Ház ügyvezető igazgatója is, a fődíjat egy magyar fotográfusnak, Halász Dánielnek ítélte oda, míg az interneten leadott szavazatok alapján a közönségdíjat is egy magyar alkotó, Szabó Balázs nyerte. Az Európa több országában bemutatkozó kiállításon két másik magyar pályázó munkái is szerepelnek, Balogh Imola és Nyéki Attila felvételei - mivel a zsűri a díjazottak mellett még 28 munkát tartott érdemesnek arra, hogy kiemelje a beérkezett pályázatokból és egy szélesebb közönséggel megismertetve népszerűsítse alkotóik tevékenységét.
 
A kiírt pályázat és a megvalósult kiállítás célja, hogy Európa sokszínűségét a fotográfia médiumán keresztül mutassa be és hangsúlyozza a kreativitás és képzelőerő fontosságát és erejét.
 
halaszdaniel_emerald_str.jpg
 Halász Dániel: Emerald street
 
Halász Dániel fotográfiái mintegy naplójegyzetekként emlékeztetnek a múlttal átitatott emberi környezetre. Bennük az életlen és az éles részletek erős kontrasztja úgy kapcsolódik a jelenhez és jövőhöz is egyszerre, hogy líraian szemlélteti, ahogyan memóriánk számára bizonyos dolgok elporladnak, úgymond "homályossá válnak", míg, mások fontosak és meghatározóak maradnak.
 
A második díjat nyert James Naylor egyértelműen megrendezett portréi ideális, american dreamben élő párokat mutatnak be, akik leplezetlenül mesterséges, jövőbetekintő mosolyukkal a nézőben épp felhőtlenségük miatt keltenek aggályokat, az uniformizálódás és öntudatlanság iránti veszélyérzetünkre apellálnak.
 
Vincent Bitaud, a pályázat harmadik helyezettje olyan világot tár elénk, ahol megszűnik a gépi közlekedés. A fotográfus a mindenütt jelenlevő autóutakat a digitális manipuláció segítségével különböző módokon hasznosítja újra - a betont természetes anyagokkal cseréli fel. A valóságban elképzelhetetlen városképek bizarr tagadásai a hétköznapok rutinjának és gépiesített társadalmainknak.