A vándorló galéria

Képző


homegaleria_iroportrek_tersanszky.jpg
Tersánszky Józsi Jenő

Az induláskor a magyar avantgárd felé elköteleződő galéria a szokottnál tágabban értelmezi az újítók körét: Kassáktól, Füst Milántól indítja a nyelvújító mozgalmakat. Fotókiállítást kínál két tucatnyi irodalmár arcából, klasszikus megfogalmazású portrékat, erős beállításokat, a legjobb fotósok tolmácsolásában: Kálmán Kata, Gink Károly, Rédner Márta, Lugosi Lugo legtöbbet reprodukált emblematikus képeit.

 
Az ötletet Kertész Imre egy mondata kínálta a példaállító élet értelméről. Kertész azonban nincs itt a fotókon. Helyette a Nyugat két nagy nemzedéke, Babitstól Karinthyig, aztán az utánuk következők, a kőszobort mintázó Füst Milán, a kamaszos lendületű Szabó Lőrinc és a jegygyűrűjével büszkélkedő Pilinszky. És a tegnapiak - Mészöly, Nagy László - és végül a mai irodalmi parnasszus, Nádassal és Esterházyval, Korniss, Spiró, Konrád szembe néző arcával.
 
 Tóth Árpád

Súlyos, szinte nyomasztó arcképcsarnok, amiről a mereven beállított elődök közvetlenül szólnak le a maiakhoz. Többnyire frontális kompozíciók, alig itt-ott egy kis játék - csak Weöres Sándor dobja el magát hanyag dandy módjára, csak Babitstól kapunk egy pillanatnyi lélegzetvételt, ahogyan a kertben heverve válogat a papirosai között. Sehol egy mosoly, sehol a személyiség huncut villanásai. Itt az irodalom ölt látható testet. Különös vállalkozás vizuális műfajt teremteni az írott szóból, miközben egyetlen betű sem jelenik meg a térben. Mégis, a gégeműtéten éppen átesett Babits tekintetében ott látjuk azt a kétségbeesést, amiből a Jónás imája született; és Tóth Árpád nőies gesztusa is alapvetően lírai, ahogyan a szívéhez szorít egy vékony kis kötetet. Petri könyöklő figurája, Spiró elrejtőzése a félig megvilágított térben, a tavaszi kertre ablakot nyitó Illyés képe mély regisztereket szólaltat meg. Mindegyik kép mögül előbújnak az ismerős verssorok, a fotósok szinte belekomponálják az életműveket egy-egy arc fényeibe, a kéz mozdulatába. És a többségükben eredeti, korabeli nagyítással készült vintage-ok szépen hozzák a kor atmoszféráját, az elevenséget, a reprodukció helyett a műtárgy jelleget.

 
Ez a kiállítás azoknak készült, akik otthonosan mozognak az elmúlt század magyar irodalmában és nincs szükségük kísérő szövegre. A látvánnyá transzponált irodalom csak ezzel a háttérrel tud teljes lenni.