Velencei Biennále - Az építészet új alapjainak nyomában

Képző


velenceibiennale_svedpavilond_kos20120827059.jpg
 

(MTI) A neves brit építész programja szerint a kortárs építészet identitásválsága az újdonságok, a különbözőség és a puszta formalizmus bűvöletéből vezethető le. Az igazán nagy építész nem individualista, hanem a társadalomban gondolkodik ? vallja a főkurátor, aki ennek jegyében a biennále fő témájául is a társadalmi párbeszédet jelölte meg. 

Chipperfield az 55 önállóan szereplő ország mellé a központi pavilonba 69 kiállítót hívott meg, és a világ legjelentősebb építészeti seregszemléjén most vesz részt először Angola, a Koszovói Köztársaság, Kuvait és Peru. 
Magyarországot Bachmann Bálint és Markó Balázs Spacemaker című projektje képviseli Velencében. A magyar pavilon kiállítása fiatalok építészeti modelljeire épül, a két kurátor ugyanis korábban nemzetközi pályázatot írt ki, amelyre a résztvevő építészhallgatók 21x21 cm alapterületű, fehér modelleket küldhettek be. 
A beérkezett mintegy 560 makettet a kiállítás jól átgondolt, rendkívül puritán, mégis impresszív térben, szürke kavicságyon, egy méter magas alumínium tartókon mutatja be, természetes fényben. A kurátorok a Műcsarnok és a kultúrAktív Egyesület közreműködésével, Tér-Kép címmel 6?18 éves gyerekek számára is kiírtak egy pályázatot, amelyre színes modelleket vártak, ezekből a munkákból a legjobb ötven kapott helyet a magyar pavilonban. 
Kelle Antal három nagyméretű installációval szerepel a kiállításon: a képzőművész-performer Szentföld című munkája a világvallások szimbólumait jeleníti meg különböző nézetekből, emellett egy fákat imitáló és egy koncentrikus kúpokból álló installáció kap helyet. 
"Szent földdel" az izraeli pavilonban is találkozhat a látogató: ennek földszintjén egy ajándékboltba léphet be, amely többek között izraeli talajjal megtöltött üvegcséket árul. Az emeletre érve aztán a közönség azzal szembesülhet, hogy a kiállítást ugyanezek a merchandising termékek alkotják: a bólogató Jimmy Carter-, Anvar Szadat- és Menahem Begin-figurák, a kerámia olajoshordócska, az M16-os gépfegyvert mintázó csokoládék és egyéb ajándéktárgyak mind az amerikai?izraeli kapcsolatok egy-egy jelentős állomását idézik fel ironikusan. 
AZ Aircraft Carrier (Repülőgép-hordozó) című projekt alaptézise szerint a két ország 1973 óta mind szorosabbra fűződő szövetsége mára mélyrehatóan megváltoztatta az izraeli társadalmat. A kollektivista kibuckorszak helyett immár az individualista, pénzközpontú kapitalizmus az úr a Szentföldön is, és ennek hatásai az építészetben is jól nyomon követhetők ? sugallja az izraeli pavilon tárlata. 
Tragikus eseményre reflektál a japán pavilon Home-for-All (Otthont mindenkinek) című kiállítása, amely a 2011 márciusi cunami kapcsán veti fel annak kérdését, hogy az eredetiség és egyediség hajszolásánál nem fontosabb-e az építészeknek azt tisztázniuk, kinek és miért terveznek épületeket. 
Itó Tojoónak és társainak sajnálatos módon a gyakorlatban is módjuk nyílik a kísérletezésre Rikuzentakata városában, amelyet a szökőár a földdel tett egyenlővé. A japán pavilon az építészek és a helyi lakosok együttgondolkodásának eddigi eredményeit mutatja be, többnyire modellek formájában.  
Nem természeti katasztrófa, hanem a pénzügyi krízis sújtja a görög társadalmat, így természetesen az építészeket is. A görög pavilon Made in Athens (Athénban készült) című kiállítása a város építészeti hagyományaiból kiindulva, végigkövetve az utóbbi évtizedek dinamikus, de ellentmondásos fejlődését azt kutatja, hogy a ma görög építészei hogyan tudnak segíteni a társadalomnak a fejlődés útjainak megtalálásában.  
Kevéssé az építészetéről ismert vidékre fókuszál idén a dán pavilon: a Possible Greenland (Lehetséges Grönland) című projekt a klímaváltozás miatt eddig ismeretlen kihívások elé néző sziget várható jövőjét vizsgálja. 
Más projektek elvontabb építészeti problémákat boncolgatnak: az osztrák kiállítás például az emberi test, a technikai fejlődés és az építészet viszonyát állítja a középpontba, míg a szerb pavilon egy 110 méteres asztalnak ad helyet, amely a látogatók érintésére hangszerként reagál. 
A biennále idei Arany Oroszlán-díjának nyertesét az első közönségnapon, szerdán hirdetik ki, míg az életműdíjat ebben az évben Álvaro Siza Vieira portugál építész veheti át. A 13. Velencei Nemzetközi Építészeti Kiállítás november 25-ig várja a látogatókat a velencei Giardini nemzeti pavilonjaiban, az Arsenale központi kiállítóterében, valamint a város különböző helyszínein.