Vidinstalláció lebeg a brüsszeli székházban

Képző

danielcanogar_cotresia_espormadrid.es.jpg
 Daniel Canogar: Cortesía

(MTI) - Az ezernyi fénykibocsátó diódát (LED-et) felhasználó, merőben szokatlan formájú képernyő 33 méter hosszú és 1,65 méter széles, kanyargó és megtekeredő szőnyegként villódzik a csarnokba belépők feje fölött, és - a műalkotáshoz fűzött ismertetés szerint - az installációhoz tartozó kábelek sűrű erdeje érzékelteti korunk információs társadalmának fő jellegzetességét, a "digitális világot".

   
A Travesías ("keresztutcák", ill. "átkelők") című alkotás képernyőjén a magasból, zenitkamerával felvett képen láthatók a székházban nyüzsgő emberek - politikusok, alkalmazottak, újságírók, látogatók. Az emberek végtelen áramlása "a nagy összeurópai tervet", a mozgásba lendült öreg kontinenst hivatott tükrözni.
   
A 45 éves Daniel Canogar műve az európai "sokszínűségben az egység" képzettársítását kelti, és ekként éles ellentétben áll a tavalyi első félévben, a cseh elnökség idején bemutatott Európa-térképparódiával, amely az egyes országokat a róluk elterjedt közhelyekkel ábrázolta. David Czerny installációja különösen a bolgárokat háborította fel, mert hazájukat egyetlen guggolós vécének mutatta. A csehet követő svéd elnökséggel aztán a totális minimalizmus féléve köszöntött be a Justus Lipsius nagycsarnokában: semmilyen installáció nem volt, hacsak a padlószőnyegen elhelyezett néhány IKEA-szerű ülőkét nem tekintjük annak.
   
Canogar művének keddi bemutatójával együtt megnyitották az uniós székházban a spanyol EFE hírügynökség fotókiállítását is, amely a spanyol nők életének, társadalmi helyzetének változásait dokumentáló képgyűjtemény; címe, a "Vezető nők az árnyékban" arra utal, hogy a tárlaton nem hírességek, "celebek", hanem egyszerű, hétköznapi asszonyok láthatók az élet legkülönbözőbb területein.