Világvége balett-tyúkkal

Képző

A pesti humor örök, még ha az utóbbi években el is fáradt. Tanúsíthatja ezt a KOKSZ tárlatának nézője, aki nem átallja egy galéria közepén elröhögni magát, amikor Árvay László tányérra ültetett balett-tyúkjai és Szalay Pál kékre-zöldre festett fafigurái között sétál. A fordítva lovagló vitéz, a sárkányra ültetett könyvelő vagy a faforgácsokat sültkrumplivá táncoló tyúk-nipp plasztikába ültetett megfogalmazásai annak a képtelen életvitelnek és szemléletnek, ami a mindennapjainkat irányítja. S mindezt olyan komolysággal teszik, amit csak a szatíra engedhet meg magának. A megszokott banalitásokat felnagyítva, kifordítva, összekeverve tárják a néző elé, komolyságukat még azzal is fokozzák, hogy Szalay néhány talált tárgyat ültet a plasztikák alapjául szolgáló farönkbe, Árvay a tányérra.
 Szalay Pál: Szent György

Ugyanezt a látásmódot viszi a verbális humor felé Jelenszky László néhány blogfirkája és Kemény Györgynek a szociális plakát felé nyitó, szatirikus táblaképei. A kiállítás legmegejtőbb darabja talán Jeszenszky grafikája, amelyen egy külvárosi pénzautomatából kinyúló kéz megsimogatja a csodára váró kisfiú buksiját. A jelen működőképes képtelenségeit robbantja szét a humor által szinte mindegyik alkotás; kicsi és nagy, személyes és univerzális tünetei a magyar valóságnak egyformán terítékre kerülnek. Szinte mindegy is, hogy a karikatúra mekkora szeletét támadja meg abszurd életünknek: a hirtelen kivándorlási hullámot, a történelem durva átírását, a gyökértelenséget, a számítógép által felülírt társas létet, vagy a galaxis méretű végkiárusítást.

 Jelenszky László rajza

A karikatúra, mint Isten szeme, mindent lát. Fenekovács László ceruzarajzain korunk népbetegségei, az alpáriság, a mohóság, az azonnali kielégülés a saját fogalomkörükben fogant képekkel kapnak lesújtó választ, Bojcsuk Iván szarkasztikus objektjeiben a múlttal való töredékes kapcsolatunk, a kaotikus nemzeti identitás és önbecsülés. Császár Vera Makina tojástemperával felvitt, finom csoportképein a viccbeli szőke nő röpköd csapatostul. Surányi J. András munkája elnéző mosollyal kezeli az országot pirosra és narancssárgára festegető politikusok hevét, miközben a vásznat felülről már egy mindent átíró fekete ecset szántja, a lent pepecselőkénél sokkal tempósabb mozdulatokkal. Szerényi Gábor a nyomorból képes humort faragni, Tettamanti Béla népművészeti motívumokkal ötvözi a szatírát, Sajdik Ferenc bájos humort visz a kollektív földi pokoljárásba. A tárlat címadó sorozatán Halász Géza a maják által idén decemberre jósolt világvégét józan, reálisabb képekké szelídíti ? végül is egy lóba szorult ember, egy ordító oroszlánt eltüntető Windows-ikon, vagy egy erdővé váló emberi szervezet sokkal szerethetőbb, mint a hirtelen támadó nagy semmi.