Bár sokan állítják, hogy a rajz az elmúlt századok művészeti alkotásainak alapja, mégis, csak a XX. században vált önálló művészeti ággá. Salgótarján 1982 óta rendez rajzbiennálét, mely alkalmak részvételi korlátozásoktól mentes, szabad beadású, a határon túliak számára is nyitott fórumok. |
A kétévenkénti tárlatok jól illeszkednek az egykor szocialista, bányászatáról, kohászatáról, üveggyárairól és gépgyártásáról híres iparváros művészeti-kulturális törekvéseibe. |
- részlet - |
Rajznak tekintünk minden olyan egyedi, nem sokszorosított képzőművészeti alkotást, amely nyomhagyó anyaggal készült és uralkodó eleme a vonal. Így definiálták a szervezők a rajz fogalmát. |
"Csak önmagának nem dolgozik senki!" - mondja Gelencsér (fotó) a Terasznak. Szükség van a kiállításokra, akár önálló, akár csoportos is a forma. Lényegüket tekintve azonban mindkettő igazolást, egyfajta kontrollt ad. Igaz, mindkettő másként. A gyermekkori élményekre érzékeny, ezek mozgatják meg agyát, kezét, s hangulatától függően ragad ecsetet vagy fog ceruzát. 1960-ban született Pécsett, gyerekkorát Mecseknádasdon töltötte. Mesterének tekinti a már idős mestert, Lantos Ferenc képzőművészt. Salgótarjánba házassága révén került. A mozinál helyezkedett el, de hamar megunta az irodai papírtologatást. |
Hat rá viszont környezete, a benne-vele élő emberek. A gyerekkor élményei egyfajta szűrőként működnek, s igazán érdekes alkotások születnek. "Tömbszerű, monumentalitást sugalló formaképzése mellett a szellemidéző asszociációt erősíti a rajzok lendületes vonaljátéka is, ami által csavarodó, sodró mozdulatot érzékeltetnek. A rajzok másik csoportján határozottan körvonalazott gnóm emberkék láthatók. A torzított képek egy életérzés ironikus visszfényei, egy kor görbetükrei." - írja róla Szeifert Judit az ÉS hasábjain. |
Város I. |
"Meg kell találnia az embernek a saját hangját! Állandóan mozgatni kell magadat, nem csak a kéz tevékenysége a művészet. Egy lelkileg nyitott állapotba kell hangolnod magad, hogy képes légy befogadni a lényeget. Nekem ebben az állapotban mindig az emberi tényezők jönnek be. Nem dekorációs hatásokat, hanem a személyiség mélységeit keresem. |
Város II. |
Festmény vagy rajz, a lényeg szempontjából mindegy. A gondolataid ugyan azok. Grafika, festészet? "Cimkék." Csak az eszközök változnak. Itt színeket használsz, ott fekete-fehérben tudod magad kifejzni. Illusztráció: Gelencsér János művei |